Annons

Nu börjar Amazons flört med svenska småföretag

Di Digitals reporter Jonas Leijonhufvud.
Di Digitals reporter Jonas Leijonhufvud. Foto: Di/Mostphotos
I över tjugo år har Amazon vägrat prata om sina Sverigeplaner. Nu måste e-handelsjätten gå på charmoffensiv och övertyga svenska varumärken att sälja sina varor på sajten, skriver Di Digitals reporter Jonas Leijonhufvud.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Strax före jul 1999 var Jeff Bezos på besök i Stockholm och jag var en av de journalister som fick en intervju med Amazons vd och grundare. 

Redan då, drygt fem år efter bolaget grundats, framstod han som en luttrad techentreprenör som var trött på frågor om bolagets ständiga förluster. Jeff Bezos sa inte mycket om Sverige, men i efterhand har det visat sig att han förhandlade om att köpa nätbokhandeln Adlibris. It-kraschen kom dock i vägen.

Sedan dess har Amazon vid åtskilliga tillfällen övervägt att lansera i Sverige – men dragit tillbaka förberedelserna i sista stund. Brexit sägs exempelvis ha fått Jeff Bezos att backa för några år sedan.

Men nu är det alltså äntligen dags att lansera ”Amazon.se”. Under de 20 år som passerat sedan Jeff Bezos Sverigebesök har han blivit en av världens rikaste män – och Amazon är värt ofattbara 13 700 miljarder kronor.

Framgångarna har byggt på bredd och storskalighet. I USA har Amazon närmare 40 procent av e-handelsmarknaden. Globalt har man lockat 1,7 miljoner små och medelstora företag att sälja sina varor genom Amazons marknadsplats – och mer än hälften av Amazons omsättning kommer från tredjepartsleverantörer. 

Så vad händer när man lanserar i Sverige?

1. Amazon kommer att pressa priserna på många populära produkter i breda kategorier som hemelektronik, köksgeråd och träningskläder.

2. Leveranserna blir snabba – men bara i linje med de stora konkurrenterna. Med ett huvudlager i Tyskland och en logistik som rimligtvis bygger på ett samarbete med Postnord blir det inte bättre än så.

3. Amazon kommer att göra allt för att övertyga svenska premium-varumärken att sälja sina varor på sajten. Det är inte en enkel uppgift för en utländsk lågprissajt, som ofta kritiseras för att kopiera de produkter som säljer bäst. Denna kritik var ett huvudämne när Jeff Bezos frågades ut av den amerikanska kongressen härom veckan. Men ska Amazon lyckas måste man ha ett utbud som passar ett land känt för kräsna konsumenter och en mogen e-handel. 

Det har ju hänt en del på 20 år – även i i vårt lilla land. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer