Hoppa till innehållet

Nu börjar Uber kasta ut kunder med låga betyg – även i Sverige

Otrevliga resenärer i Sverige riskerar från med i dag att bli av med sina konton hos taxiappen Uber. ”Vi inför avstängning av passagerare som konsekvent mottar låga betyg och negativ feedback”, säger Nordenchefen Joel Järvinen.

En av Ubers svenska taxibilar och bolagets app.
En av Ubers svenska taxibilar och bolagets app.Foto: Fanni Olin Dahl (TT).

Ubers affärsidé skiljer sig från andra taxibolag på så sätt att förare och kunder betygsätter varandra från 1 till 5. 

Ett högt eller lågt omdöme styr bland annat hur snabbt en kund kan få tag i en bil efter beställning.

Förare med ett lågt betyg har sedan länge riskerat bli avstängda från plattformen efter ett antal varningar.

Sedan maj 2019 har taxiappjätten gått ett steg längre och även börjat stänga av kunder med låga betyg från plattformen i USA. 

Nu rullas denna funktion också ut i Afrika, Mellanöstern och Europa – inklusive i Sverige. 

”Förarna är en viktig del av vår verksamhet och deras fordon är deras arbetsplats. Därför inför vi nu avstängning även av passagerare som konsekvent mottar låga betyg och negativ feedback, alla ska känna sig trygga på vår plattform”, säger Joel Järvinen, Nordenchef på Uber, i en kommentar.

Resenärer som missköter sig flera gånger kommer första att varnas. Om beteendet ändå fortsätter följer en temporär avstängning, innan kontot i värsta fall raderas permanent.

Några förseelser som riskerar ge kunden lågt betyg och sedermera en avstängning är nedskräpning i fordonen, att låta föraren vänta, att vara respektlös eller otrevlig, smälla i bildörrar, uppmuntra föraren att köra snabbare än hastighetsbegränsningarna och att ta in fler personer i bilen än vad som är tillåtet.

Enligt Malena Heed, Ubers kommunikationschef i Norden, räknar man inte med några massavstängningar i Sverige utan att ”ett litet antal passagerare” som konsekvent har rankats lågt av förare nu riskerar få lämna plattformen. Att bolaget stänger av användare på grund av mer allvarliga specifika incidenter är inget nytt, säger hon.

I fjol hade Uber, enligt egen utsago, 190 000 aktiva användare och över 1 500 förare i Sverige. 

Uber börsnoterades i maj 2019, men aktien har sedan dess backat med 31 procent. Hela företaget värderas i dagsläget till drygt 480 miljarder kronor. 

Läs mer: London förnyar inte Ubers licens – aktien backar 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera