Spotifys notering i New York kan resultera i ett bolagsvärde på nära 200 miljarder kronor. Samtidigt går Spotify med förlust och har under flera år erbjudit rabatterade abonnemang vilket slår mot bolagets intäkter.
På torsdag kväll svensk tid träffar Spotify marknaden i New York. Det sker på en exklusiv adress i området Tribeca på Manhattan, enligt Di Digitals källor. Samtidigt livesänder bolaget kapiptalmarknadsdagen på nätet.
Nedan följer fyra knäckfrågor Daniel Ek måste besvara på torsdagen.
Hur möter Spotify hotet från Apple?
Apple Music är Spotifys främsta konkurrent och har nyligen blivit drygt hälften så stora som Spotify när det kommer till betalande kunder med sina 38 miljoner. Apple Music ska dessutom ha en högre tillväxttakt än Spotify på den amerikanska marknaden och enligt Wall Street Journal kan konkurrenten gå om Spotify i USA till sommaren.
Nyckeln till en lönsam affär är att Spotify behåller ledartröjan inom strömmad musik, tror Carl Armfelt, förvaltare på fonden Swedbank Robur Ny Teknik (som inte äger aktier i Spotify).
”Om man ska investera i bolaget måste man tro att Spotify fortsatt kommer att vara den största plattformen för streaming. Det räcker inte att vara lika stora som Apple”, säger Carl Armfelt.
Han bedömer att Spotify har goda chanser att skapa lönsamhet i sin kärnaffär så länge bolaget är störst på marknaden.
”De hade accelererande tillväxt i betalande användare under två kvartal under 2017. Det är inte många bolag som kan visa upp sådana siffror”‚ säger Carl Armfelt.
Är Spotify skalbart?
Alla investerare är inte övertygade om Spotifys chanser att skapa en lönsam affär.
I fjol rapporterade bolaget 12 miljarder kronor i förluster, en post som tyngdes av ett konvertibellån som numera är löst.
Spotify-chefen Daniel Ek behöver visa för marknaden att bolagets modell kommer att kunna växa och samtidigt närma sig lönsamhet.
Lönsamhet har inte stått högst upp på musiktjänstens dagordning de senaste åren. I stället har bolaget prioriterat användartillväxt. Antalet betalande prenumeranter har ökat från 30 miljoner för två år sedan till 71 miljoner i dag.
För att spä på tillväxten har Spotify erbjudit rabatter för exempelvis familjekonton och studenter. Dessa ska sedan ge betydande intäkter över lång tid, är tanken.
Rabatterna har dragit ner snittintäkten per prenumerant, som föll 13 procent under fjärde kvartalet 2017 jämfört med samma period året före.
”Det verkar dyrt att skaffa sig nya användare”‚ säger en ägarrepresentant som kommer att följa Spotifys kapitalmarknadsdag till Di Digital.
En viss tröst är att Spotifys kostnader minskar. Nya licensavtal med skivbolagen gav under fjärde kvartalet en 40 procent högre bruttomarginal än samma period 2016. Spotify behöll under slutet av 2017 nära 25 procent av sina totala intäkter. Resten gick till skivbolag, artister och låtskrivare.
Samtidigt har Spotify precis lanserat billigare prenumerationer i Vietnam, Rumänien, Israel och Sydafrika som kostar mellan 2,5 och närmare 6 dollar per månad. Det kan jämföras med Spotifys ordinarie pris på 10 dollar mer månad. Den billigare modellen lär sänka Spotifys snittintäkter ytterligare.
Kan Spotify göra som Netflix?
Netflix har nära 120 miljoner betalande prenumeranter och något Spotify i dag saknar: en lönsam affär. Vinsterna brukar dock tillskrivas Netflix egenproducerade serier och filmer, som ger högre marginaler än det licensierade materialet.
I sitt prospekt öppnar Spotify för att vissa artister kan vilja göra exklusiva musiksläpp på deras plattform. Dessutom tar Spotify upp poddar, video och ljudböcker som möjliga sätt att få affären att växa.
Huruvida det är en realistisk strategi är något som marknaden kommer att nagelfara på torsdagskvällen.
”Skivbolagen kanske går med på en artist med exklusiva släpp. Men att de skulle acceptera fler än så har jag svårt att se”, säger en investerare med insyn i Spotifys affärer.
Om skivbolagen i sin tur skulle dra tillbaka sin musik från Spotify skulle själva modellen – all musik när du vill, var du vill – utmanas från grunden.
Är Spotify tillräckligt snabbfotat?
Spotify har förvärvat nio bolag sedan början på 2016. Det största förvärvet är sannolikt svenska Soundtrap, en app för musikskapare som Spotify köpte i november 2017. Prislappen blev omkring en halv miljard kronor, enligt Di Digitals källor.
Andra förvärv har syftat till att stärka Spotifys musikrekommendationer, kundkontakt eller förmåga att spåra upphovsrättsinnehavare när det kommer till snåriga musikrättigheter.
Uppköpsvågen kan antyda att Spotify tappat i egen innovationskraft i takt med bolaget vuxit. Det anser Carl Armfelt på Swedbank Robur Ny Teknik.
”Utmaningen för ett bolag i den här storleken är att hålla en hög innovationsgrad internt. Man får en känsla av att Spotify blivit stora och stela de senaste åren. Snabbfotade bolag som Amazon och Netflix visar hur agil man behöver vara i dag”, säger Carl Armfelt.
Spotifys kapitalmarknadsdag inleds klockan 18 på torsdagen svensk tid och pågår i fyra timmar.