Hoppa till innehållet

Nu grillas Daniel Ek av marknaden – här är fyra frågor han måste besvara

Spotify kan bli värt 200 miljarder på börsen. På torsdag kväll grillar marknaden Daniel Ek under bolagets första kapitalmarknadsdag. Här är knäckfrågorna.

Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek.
Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek.

Spotifys notering i New York kan resultera i ett bolagsvärde på nära 200 miljarder kronor. Samtidigt går Spotify med förlust och har under flera år erbjudit rabatterade abonnemang vilket slår mot bolagets intäkter.

På torsdag kväll svensk tid träffar Spotify marknaden i New York. Det sker på en exklusiv adress i området Tribeca på Manhattan, enligt Di Digitals källor. Samtidigt livesänder bolaget kapiptalmarknadsdagen på nätet.

Nedan följer fyra knäckfrågor Daniel Ek måste besvara på torsdagen.

Hur möter Spotify hotet från Apple?

Apple Music är Spotifys främsta konkurrent och har nyligen blivit drygt hälften så stora som Spotify när det kommer till betalande kunder med sina 38 miljoner. Apple Music ska dessutom ha en högre tillväxttakt än Spotify på den amerikanska marknaden och enligt Wall Street Journal kan konkurrenten gå om Spotify i USA till sommaren.

Nyckeln till en lönsam affär är att Spotify behåller ledartröjan inom strömmad musik, tror Carl Armfelt, förvaltare på fonden Swedbank Robur Ny Teknik (som inte äger aktier i Spotify).

”Om man ska investera i bolaget måste man tro att Spotify fortsatt kommer att vara den största plattformen för streaming. Det räcker inte att vara lika stora som Apple”, säger Carl Armfelt.

Han bedömer att Spotify har goda chanser att skapa lönsamhet i sin kärnaffär så länge bolaget är störst på marknaden.

”De hade accelererande tillväxt i betalande användare under två kvartal under 2017. Det är inte många bolag som kan visa upp sådana siffror”‚ säger Carl Armfelt.

Är Spotify skalbart?

Alla investerare är inte övertygade om Spotifys chanser att skapa en lönsam affär.

I fjol rapporterade bolaget 12 miljarder kronor i förluster, en post som tyngdes av ett konvertibellån som numera är löst.

Spotify-chefen Daniel Ek behöver visa för marknaden att bolagets modell kommer att kunna växa och samtidigt närma sig lönsamhet. 

Lönsamhet har inte stått högst upp på musiktjänstens dagordning de senaste åren. I stället har bolaget prioriterat användartillväxt. Antalet betalande prenumeranter har ökat från 30 miljoner för två år sedan till 71 miljoner i dag.

För att spä på tillväxten har Spotify erbjudit rabatter för exempelvis familjekonton och studenter. Dessa ska sedan ge betydande intäkter över lång tid, är tanken.

Rabatterna har dragit ner snittintäkten per prenumerant, som föll 13 procent under fjärde kvartalet 2017 jämfört med samma period året före.

”Det verkar dyrt att skaffa sig nya användare”‚ säger en ägarrepresentant som kommer att följa Spotifys kapitalmarknadsdag till Di Digital.

En viss tröst är att Spotifys kostnader minskar. Nya licensavtal med skivbolagen gav under fjärde kvartalet en 40 procent högre bruttomarginal än samma period 2016. Spotify behöll under slutet av 2017 nära 25 procent av sina totala intäkter. Resten gick till skivbolag, artister och låtskrivare.

Samtidigt har Spotify precis lanserat billigare prenumerationer i Vietnam, Rumänien, Israel och Sydafrika som kostar mellan 2,5 och närmare 6 dollar per månad. Det kan jämföras med Spotifys ordinarie pris på 10 dollar mer månad. Den billigare modellen lär sänka Spotifys snittintäkter ytterligare. 

Kan Spotify göra som Netflix?

Netflix har nära 120 miljoner betalande prenumeranter och något Spotify i dag saknar: en lönsam affär. Vinsterna brukar dock tillskrivas Netflix egenproducerade serier och filmer, som ger högre marginaler än det licensierade materialet.

I sitt prospekt öppnar Spotify för att vissa artister kan vilja göra exklusiva musiksläpp på deras plattform. Dessutom tar Spotify upp poddar, video och ljudböcker som möjliga sätt att få affären att växa.

Huruvida det är en realistisk strategi är något som marknaden kommer att nagelfara på torsdagskvällen. 

”Skivbolagen kanske går med på en artist med exklusiva släpp. Men att de skulle acceptera fler än så har jag svårt att se”, säger en investerare med insyn i Spotifys affärer.

Om skivbolagen i sin tur skulle dra tillbaka sin musik från Spotify skulle själva modellen – all musik när du vill, var du vill – utmanas från grunden.

Är Spotify tillräckligt snabbfotat?

Spotify har förvärvat nio bolag sedan början på 2016. Det största förvärvet är sannolikt svenska Soundtrap, en app för musikskapare som Spotify köpte i november 2017. Prislappen blev omkring en halv miljard kronor, enligt Di Digitals källor.

Andra förvärv har syftat till att stärka Spotifys musikrekommendationer, kundkontakt eller förmåga att spåra upphovsrättsinnehavare när det kommer till snåriga musikrättigheter.

Uppköpsvågen kan antyda att Spotify tappat i egen innovationskraft i takt med bolaget vuxit. Det anser Carl Armfelt på Swedbank Robur Ny Teknik.

”Utmaningen för ett bolag i den här storleken är att hålla en hög innovationsgrad internt. Man får en känsla av att Spotify blivit stora och stela de senaste åren. Snabbfotade bolag som Amazon och Netflix visar hur agil man behöver vara i dag”, säger Carl Armfelt.

Spotifys kapitalmarknadsdag inleds klockan 18 på torsdagen svensk tid och pågår i fyra timmar.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera