Hoppa till innehållet

Nu har 133 Uberpop-förare åkt dit i Skatteverkets granskning

Antalet upptaxeringar har mer än fördubblats sedan Di Digitals avslöjande.

I somras började Skatteverket upptaxera Uber-förare.
I somras började Skatteverket upptaxera Uber-förare.

Nyligen kunde Di Digital avslöja att Skatteverket under sommaren började granska svenska Uber-förare.

Då väntade sig myndigheten hundratals upptaxeringar eftersom många förare hade kört Uber-kunder utan att redovisa inkomsterna som uppstod.

I ett fall hade en person redovisat några tusen kronor i årsinkomst men samtidigt dragit in hundratusentals kronor i Uber-intäkter.

Läs även: Hundratals svenska Uber-förare åker dit i skattegranskning

Då hade myndigheten upptaxerat drygt 50 förare. I dag har den siffran nått 136.

Nästan alla fallen, 133 stycken, rör budgettjänsten Uberpop. Den lades ner i maj sedan dussintals förare hade bötfällts för olaga taxitrafik i tingsrätten.

Många av de skattebeslut som har upprättats hittills rör oredovisade årsinkomster på omkring 30 000 kronor. De nya uppgifterna taxeras som inkomst. Dessutom tillkommer ett skattetillägg på 40 procent. Men det förekommer också mer extrema fall.

I augusti kunde Di Digital rapportera om en förare som ursprungligen redovisat en total inkomst på 4 700 kronor i sin deklaration för 2015. Samma person hade dock kört fler än 4 000 resor med Uber och därigenom tagit över en halv miljon kronor i betalning. 

Efter avdrag och Ubers provision på 20 procent uppgår den summan till en löneökning på 286 000 kronor, hävdar Skatteverket. Därmed upptaxeras personen 114 000 kronor – efter att till en början knappt ha redovisat någon inkomst alls.

En del av kritiken mot Ubers verksamhet i Sverige har gått ut på att förarnas arvoden är utom räckhåll för svenska myndigheter eftersom förarnas intäkter slussas vidare till Ubers dotterbolag i Nederländerna. Där tar Uber en provision på 20 procent och skickar sedan resterande summa tillbaka till föraren.

Det är alltså upp till förarna att sköta redovisningen, och i många fall har den inte varit fullständig.

Uber lämnar nu uppgifter till Skatteverket och presenterade i somras en funktion inom appen som ska låta förarna frivilligt dela med sig av sina intäktsuppgifter.


Mer om Uber:

Foto:

Kommentar: ”Alla fattar Uberpop – utom myndigheterna”

Foto:

Hundratals svenska Uber-förare åker dit i skattegranskning

Foto:

Avslöjar: Ubers förarkontroller är en bluff

Foto:

Kommentar: ”Uber har agerat korkat”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera