Hoppa till innehållet

Nu har Microsoft flyttat in i Stockholms techkvarter

Efter 28 år i Akalla flyttar Microsoft sitt kontor till techkvarteren i Stockholm City. I närheten huserar bland annat Kindred, Netlight, Facebook och Spotify. Di Digital har varit på plats i de nya lokalerna.

Microsofts nya lokaler i Urban Escape och Hélène Barnekow, vd för Microsoft Sverige.
Microsofts nya lokaler i Urban Escape och Hélène Barnekow, vd för Microsoft Sverige.Foto: Amanda Lindgren

Under måndagen flyttade Microsoft in i sina nya lokaler i kontorsbyggnaden Urban Escape, på Regeringsgatan i Stockholm. Företaget har tidigare haft sina lokaler i Akalla, där de funnits i 28 år.

Området kring Urban Escape har kommit att bli lite av Stockholms nya techkvarter. I samma byggnad som Microsoft håller bland annat kontorshotellet Wework, onlinespelbolaget Kindred KIND SDB -0,08%Dagens utveckling och it-konsultbolaget Netlight till, och ett stenkast bort huserar företag som Facebook och Spotify.

”Det är en bra plats. Vi har nära till fysiska möten och kan hjälpa varandra att bygga på idéer. Det är en entreprenörsstyrka att koppla ihop kompetens”, säger Henrik Byström, affärsområdeschef för Modern Workplace på Microsoft, om närheten till andra techbolag.

Microsofts lokaler är även öppna för deras kunder och partners.
Microsofts lokaler är även öppna för deras kunder och partners.Foto: Amanda Lindgren

Blir Microsoft lite hippare genom att flytta till ”techkvarteren”?

”Att vara hippa är inte viktigt. Det är den digitala tillväxtresan vi vill vara en del av”, säger Henrik Byström. 

Enligt Hélène Barnekow, vd för Microsoft Sverige, var det bland annat möjligheten till ett närmare samarbete med partners och kunder som motiverade flytten.

”Det här är inte ett kontor, det är ett nav där vi ska samarbeta och 'connecta'”, säger Sverige-vd:n.

75 procent av ytan kommer vara öppen för företagets kunder och partners, något som Henrik Byström hoppas ska leda till mer effektiva samarbeten.

”Det är en plats för både intern och extern samverkan, vi vill bidra till en innovativ kultur. Det kan vara en partner som vill sätta sig och jobba ihop eller en kund som behöver hjälp.”

Henrik Byström, affärsområdeschef för Modern Workplace på Microsoft.
Henrik Byström, affärsområdeschef för Modern Workplace på Microsoft.Foto: Amanda Lindgren

Läs mer: Hélène Barnekow tar över Microsoft: ”Ingen står och dricker champagne” 

Att finnas i Stockholm City ser både Hélène Barnekow och Henrik Byström som en stor fördel, bland annat ur miljösynpunkt.

”Det stärker vår hållbarhet. Resebeteendet hos våra medarbetare kommer förändras, jag tror de kommer åka mindre bil och mer kommunalt eftersom det är det lättaste sättet att ta sig hit på. Sedan blir det också lättare för kunder och partners att ta sig hit”, säger Henrik Byström.

”Härifrån kan vi bidra till hela samhället, vi har nära till beslutsfattare. Dessutom har Microsoft som mål att utbilda 150 000 personer i Sverige, då underlättar det om vi finns i stan”, säger Hélène Barnekow.

Utöver skrivbord är kontoret också inrett med flertalet lounger.
Utöver skrivbord är kontoret också inrett med flertalet lounger.Foto: Amanda Lindgren

Det nya kontoret, eller navet, är 3000 kvadratmeter stort – en ganska markant minskning jämfört med den tidigare lokalen med en yta på 8000 kvadratmeter.

”I dag använder vi lokaler på annat sätt. Folk befinner sig inte på kontoret lika ofta, de kanske jobbar hemifrån eller är ute på kundmöten”, berättar Henrik Byström.

Av de 600 medarbetarna räknar han med att max en tredjedel av dem befinner sig på kontoret samtidigt.

”Men vi skulle få plats oavsett. Skulle det bli ett bekymmer har vi ett samarbete med Wework, vi får använda deras lokaler.”

Läs mer: Hajpat Wework slår upp portarna i Stockholm 

Kontoret har flera tillhörande inomhusbalkonger.
Kontoret har flera tillhörande inomhusbalkonger.Foto: Amanda Lindgren

 

Kontoret är designat av arkitektfirman MER, som berättar att de använt sig en hel del av VR i processen. Vidare berättar de att de valt att återanvända 30 procent av möblerna från kontoret i Akalla och att designen är inspirerad av de fyra årstiderna.

Läs mer: Debatt: En miljon svenskar vill jobba med it – ändå råder kompetensbrist

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera