Stämningen kom från Konsumentombudsmannen, KO, hos Konsumentverket som menar att Alexandra Nilsson och Tourn har gjort sig skyldiga till brott mot marknadsföringslagen.
Bloggaren hördes i rätten igår. I början av veckan skrev hon på sin vällästa blogg att hon har en tuff vecka framför sig.
"Usch ser inte fram emot veckan som kommer alls, det kommer vara en lång och utmanade vecka... Men sånt är livet. Ibland har vi superroliga veckor som innehåller massa skoj och spännande saker, och ibland måste vi möta orättvisor. Men jag klarar det", skriver Alexandra Nilsson.
Tillsammans med sitt ombud meddelar hon Di Digital inne på Stockholms tingsrätt att de inte kommenterar målet för tillfället.
Debatten om smygreklam hos influencers på sociala medier har växt sig större under de senaste åren, och Reklamombudsmannen får mer och mer att göra när det gäller att fälla bloggare, Instagram-kändisar och Youtube-stjärnor för att de inte berättar vad som är reklam och inte i deras kanaler.
Veckans huvudförhandling grundar sig i att ett bolag som bedriver handel med begagnad elektronik genomförde ett reklamsamarbete tillsammans med Alexandra Nilsson där hon berättade om dem i sin blogg och på sitt Instagram-konto. Enligt marknadsföringslagen §9 ska all marknadsföring utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är en fråga om marknadsföring och vem som svarar för den.
Läs mer: Isabella Löwengrip investerar i ny influencer-plattform
KO ansåg inte att annonserna för Mobilåtervinning var tydligt markerade och tvistar alltså denna vecka om frågan med Alexandra Nilsson och Tourn Media i Stockholms tingsrätt. Men det kan ta ett tag innan domen och eventuell påföljd kommer.
"Det går inte att säga exakt, men det kan dröja tills det kommer en dom i den här typen av förhandling", säger Henrik Axelsson på Konsumentverkets presstjänst.
"Det är bra att Konsumentombudsmannen gör detta för det finns så många frågor där det inte finns tydliga svar förrän man har kört det genom rättsmaskineriet. Man tvingas driva sådana här mål för att det behövs ett prejudikat för att veta vad som gäller", säger marknadsföringsexperten Gustav Martner på Digital Reliance som jobbar med utsatta grupper i digitala medier.
Samtidigt menar han att det kan vara ineffektivt att driva dyra mål i rätten istället för att branschen själv håller koll på rätt och fel.
"Det är olyckligt och problemet är att oavsett vilket utfall det blir så kommer det fortfarande finnas kvar massa frågeställningar. Det är inte alls orimligt med krav på någon med 100 000 följare, men mitt tips är att influencerbranschen går samman och satsar på utbildningskrav och självreglering, där det ingår att man tar god marginal när man tolkar de riktlinjer som redan finns", säger Gustav Martner.
Di Digital har sökt Tourn Media.