Hoppa till innehållet

Nu intar Startup Tour Kulturhuset i Stockholm

Fem av Sveriges mest lovande digitala bolag ställer upp i kvällens final i Di Digitals Startup Tour. I potten ligger 1 miljon kronor i annonsutrymme och en resa till Silicon Valley.

Di Digitals Mimi Billing och Jonas Leijonhufvud leder finalen på scen i Kulturhuset. Paula Thelin är projektledare för Startup Tour.
Di Digitals Mimi Billing och Jonas Leijonhufvud leder finalen på scen i Kulturhuset. Paula Thelin är projektledare för Startup Tour.

Under hösten har Di Digital turnerat Sverige i jakt på landets mest lovande unga teknikbolag.

Kvar är fem bolag som deltar i kvällens final, som äger rum i en fullsatt hörsal på Kulturhuset. Bland finalisterna finns två läkemedelsbolag: 1928 Diagnostics från Göteborg och Linköpings Amra.

1928 Diagnostics teknik möjliggör en analys av resistenta bakteriers DNA. Detta för att kunna sätta in rätt typ av antibiotika direkt.

Årtalet i bolagsnamnet syftar på året då penicillinet, den första antibiotikan, upptäcktes.

”Det är det vi vill rädda – den här fantastiska upptäckten som är på väg att falla ur våra händer i dag”, säger Kristina Lagerstedt.

Amras mätmetod uppskattar riskerna för att olika patienter ska drabbas av allvarliga sjukdomar som hjärtinfarkt och diabetes. Det gör det lättare för sjukvården att prioritera vilka patienter som ska behandlas.

Amras resa inleddes efter det att ”Super Size Me”, dokumentärfilmen från 2004 där Morgan Spurlock provar att uteslutande leva på mat från McDonalds, inspirerade forskare i Linköping att mäta effekterna av en ensidig diet.

Två av forskarna, Magnus Borga och Olof Dahlqvist Leinhard, såg marknadspotential och grundade senare Amra 2010. Det är framförallt den amerikanska marknaden som lockar Amra.

”USA leder ligan, men det är många länder som inte är långt efter. Hela Mellanöstern har till exempel stora fetmaproblem”‚ säger Tommy Johansson, Amras vd, som anslöt 2012.

Malmöbolaget Fieldly vill digitalisera administrationen i byggbranschen och har hittills tagit in 5 miljoner kronor i riskkapital. Samtidigt spanar man på nya marknader.

”Vårt fokus har legat på Sverige, men vi har betalande kunder i fem olika länder. Nu håller vi på att förbereda oss för en mer organiserad expansion i Europa”, säger Fieldlys marknadschef Sven Paulin.

Sportswik, en app som underlättar för mindre lag och idrottare att nå ut till sina fans, vann delfinalen i Umeå. Bolaget fick nyligen in TV4-gruppen som delägare.

Den sista finalisten utses i delfinalen bland Stockholmsbolag som inleds klockan 16. Bland deltagarna finns budtjänsten Budbee, som har Karl-Johan Persson i ägarkretsen, och Tessin, som möjliggör fastighetsaffärer genom gräsrotsfinansiering.

Fakta: Startup Tour-finalen

Deltagare: Sportswik, Amra, 1928 Diagnostics, Fieldly och ett Stockholmsbolag som utses på eftermiddagen.

I potten: En resa till Silicon Valley, 1 miljon i digitalt annonsutrymme, kostnadsfri rådgivning från Accenture och Nordea och leasing av en Volkswagen-bil under ett år.

Start: 18.30. Delfinalen för Stockholm börjar 16.00.

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera