Annons

Nu kommer elscooter-uppstickaren till Sverige – utmanar Voi Technology

Blinkee citys medgrundare Marcin Maliszewski.
Blinkee citys medgrundare Marcin Maliszewski. Foto: Jonas Eng
I slutet av sommaren kom de hajpade elscootrarna till Sverige. Nu lanserar Blinkee City sin delningstjänst i Stockholm och i vår kommer därmed minst två bolag att ha scootrar på gatorna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Allt fler stockholmare testar på att hyra elscootrar via en app för att ta sig fram i staden. Svenska Voi Technology är än så länge ensamma med att erbjuda en delningstjänst för scootrar i Sverige och Stockholm, men inte länge till.

Läs mer: Älskad och hatad i USA – nu kommer elscootern till Sverige 

Nu lanserar polskgrundade Blinkee City sin delningstjänst, till en början i Stockholm. 

”Stockholm är en trevlig stad. Vi tror att vi kan bli en del av stadens miljösatsningar”, säger bolagets medgrundare Marcin Maliszewski.

Blinkee City finns i dag i hemlandet Polen samt i Ungern, Kroatien och Spanien. Bolaget erbjuder en rad färdsätt genom sin delningstjänst; cyklar, elcyklar, elmopeder och elscootrar.

Vi vill inte överösa gatorna

Lanseringen i oktober är en smygstart där bolaget placerar ut ett fåtal av sina elmopeder för att testa mjukvaran och för att lära sig mer om användarmönster. I mars nästa år ska man ha en större lansering, då också med de hajpade elscootrarna. 

”Vi vill inte överösa gatorna, men vi satsar på mellan 100 och 200 scootrar till en början”, säger Marcin Maliszewski.

Bolaget grundades 2016 av bröderna Marcin och Pawel Maliszewski tillsammans med studiekamraten Kamil Klepacki. Marcin Maliszewski beräknar att moderbolagets inkomster för 2018 kommer ligga på 4 miljoner euro, motsvarande omkring 41 miljoner kronor.

Bolaget är finansierat med egna medel tillsammans med crowd funding och går, enligt bolagets egna uppgifter, sedan i mars i år med vinst.

Enligt Marcin Maliszewski kostar elmopeden 3 kronor per minut. Priset för el-scootrarna kommer matchas mot de aktörer som redan finns på plats. Voi Technology tar 10 kronor för att låsa upp scootern och 1,50 kronor per minut.

Vi har hittat ett bra team i Sverige och kan därför satsa här

En skillnad mellan bolagen kommer vara att Blinkee City inte satsar på ett nätverk av gigarbetare som samlar upp, laddar och placerar ut scootrarna för bolagets räkning, en modell Voi Technology valt att anamma för att ordna med laddningen.

Läs mer: Elscooterstriden tätnar: Miljonregn över Voi och jätten på väg till Sverige 

I stället planerar Blinkee City att anställa personer direkt i företaget som ska sköta laddningen och service av fordonen. En laddning ska ta användaren mellan 40 och 80 kilometer på en elscooter, på elmopeden kommer användaren 80 kilometer per laddning.

”Vi har jobbat mycket med tekniken och fortsätter att utveckla scootrarna. De kommer att gå i mellan 20 och 25 kilometer i timmen så att man kan åka på cykelvägarna”, säger Marcin Maliszewski.

Förutom Stockholm har bolaget även planer på att lansera sin delningstjänst i studentstäder som Uppsala, Lund och Umeå.

”För oss är teamet det viktigaste. Vi har hittat ett bra team i Sverige och kan därför satsa här”, säger Marcin Maliszewski.

Di Digital har samtidigt kunnat rapportera att tjänstemän inom Stockholms stad aktivt arbetar för ett förbud mot att hyra ut elscootrar.

Läs mer: Stockholms stad vill stoppa nya el-scootrarna 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies