Annons

Nu lanserar Axfood eget nätapotek – ska utmana Apotea

Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson AB och ordförande i Axfood.
Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson AB och ordförande i Axfood. Foto: Jesper Frisk
Med jätten Axfood i ryggen lanserar nu Apohem sitt nätapotek. Tanken är att leverera mat och apoteksvaror tillsammans för att utmana succén Apotea.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

E-handel av apoteksvaror har fått en boom i Sverige. Inte minst genom Apotea (NTL) som säljer apoteksvaror för 1,5 miljard förra året.

Ett av de bolag som under en längre tid blickat mot den alltmer lukrativa e-apoteksmarknaden är dagligvarujätten Axfood (NTL). Nu gör man slag i sak och lanserar Apohem tillsammans med Axel Johnson-gruppens investeringsbolag Novax (NTL) och de tre entreprenörerna Henrik Patzer, Johan Bergenheim och Kim Persson.

”Det är ett stort skifte från analogt till digitalt som sker nu. Apotea har visat att det går bra att sälja apoteksvaror på nätet. Sedan tror vi att de befintliga kunderna inom Axfood också vill handla apoteksvaror”, säger Apohems vd Henrik Patzer.

Henrik Patzer, Johan Bergenheim och Kim Persson jobbade tillsammans på Lenson, som grundades av de två sistnämnda 2005 och såldes till brittiska jätten Prescription eyewear 2012. 

Nu har trion jobbat med Apohem i cirka ett år, i mars fick man in 16 miljoner kronor i investeringar av Axfood och Novax, därmed värderades bolaget till omkring 49 miljoner kronor.

I samband med lanseringen kommer Apohem erbjuda receptfria varor i väntan på tillstånd från Läkemedelsverket. När det sker ska man ta marknadsandelarna från de andra e-apoteken.

”Det är hård konkurrens, både traditionella och nya apotek är duktiga så det kommer bli tufft. Men vi tror att vi har en speciell nisch tack vare att vi jobbar nära våra ägarbolag”, säger Henrik Patzer.

Det finns ju ett antal apotek på marknaden i dag, vad talar för att det kommer gå bra för er?

”Det är genom samarbeten med Axfood och att vi har en avsikt att ha en position som ligger lite annorlunda än de övriga aktörerna. Vi ska ta en position mellan lågt pris och varumärkesidentitet”, säger Henrik Patzer.

Genom att ta tillvara på Axfoods och Axel Johnsons nätverk av olika bolag och den kundstock som finns där, hoppas man kunna hitta synergieffekter. Bland annat vill man ta Axfoods kunder hos Mat.se till det nya digitala apoteket, säger Henrik Patzer.

”Inom Axfood och Axel Johnson finns flera digitala initiativ där vi tittar på olika sätt att samarbeta. Det kan vara mat.se, skincity eller andra bolag inom koncernen. Samarbetena handlar om exempelvis distribution, gemensamma inköp och marknadsföring.”

Siktet är också inställt på den växande e-hälsomarknaden med samarbeten med nätdoktorer. I dag är man i diskussioner med flera aktörer, säger Henrik Patzer.

”Vi har börjat titta på vad det finns för möjligheter. Vi har träffat flera av de som finns på marknaden och e-hälsan är en del av utrullningen framåt i affärsutvecklingen.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies