Hoppa till innehållet

Nu lanseras deras digitala träningskort

Nu lanseras träningskonceptet Swiftr – målet är att bli rikstäckande inom ett år. Delägare är hälsoförfattaren Fredrik Paulún.

Träningskonceptet Swiftr har öppnat upp sin medlemsportal och lanserat sitt digitala träningskort i åtta svenska städer.

Kortet gör att innehavarna kan drop-in-träna på de anläggningar som är anslutna. Än så länge finns Swiftr på ett 70-tal platser i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Lund, Uppsala, Västerås och Landskrona.

Läs mer: Svensk startup ska lära Kinas skolbarn vintersport

Swiftr drog igång bland annat därför att grundarna Fanny Sjöström och Johanna Sjögren ville ha mer variation i träningen.

Inspirationen har hämtats från en liknande tjänst i Holland

"Jag har varit medlem i en stor gymkedja och varit nöjd, men jag har känt att jag vill testa på yoga, klättring och crossfit. Men det har inte gymmet kunnat erbjuda", säger Fanny Sjöström.

Inspirationen har också hämtats från en liknande tjänst i Holland där Johanna Sjögren har bott.

Målet är att bli rikstäckande inom ett år. "Vi vill finnas i de störra städerna i Sverige. Det måste finnas ett kritiskt antal gym för att det ska vara värt att finnas på en viss plats", säger Fanny Sjögren.

Syftet med Swiftr är bland annat att ge flexibilitet i träningen för personer som pendlar.

"När vi har pratat runt med potentiella medlemmar har vi sett att det finns en efterfrågan att kunna träna när man reser", säger Fanny Sjögren som är en av grundarna.

Affärsidén är att kunderna betalar en månadsavgift för att få träna på samtliga anläggningar som är anslutna till Swiftr. Anläggningarna får i sin tur pengar varje gång en medlem tränat hos dem.

Johanna Sjögren och Fanny Sjöström grundade bolaget efter att ha deltagit i Nasdaq:s inkubatorsprogram för unga kvinnliga entreprenörer våren 2016. Delägare i Swiftr är förutom de båda grundarna och CTO:n Jesse Tinell även Fredrik Paulún som skriver om hälsa och driver flera bolag med kost i centrum. Han jobbar även operativt i Swiftr och har investerat en halv miljon i bolaget.

Läs även: Ny miljoninvestering i Airbnb för träning

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera