Hoppa till innehållet

Nu minskar Facebook i Sverige för första gången - så påverkas e-handeln

För första gången minskar Facebooks popularitet i Sverige. Men svenska e-handlare bör inte vara oroliga, enligt Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.
”Det gäller att ha örat mot marken”, säger han.

Till vänster Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.
Till vänster Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.

De senaste fem åren har svenskarnas misstro till storbolag som Facebook och Google vuxit. Runt 50 procent av svenskarna uppger att de känner en oro över att dessa bolag tummar på den personliga integriteten på nätet. Det är en ökning med 17 procentenheter sedan 2015. 

Det slår den färska rapporten Svenskarna och internet fast, som årligen tas fram av Internetstiftelsen. 

”Det svenska internetanvändandet har mognat, och folk reflekterar mer över vad de gör på nätet och vad det får för konsekvenser. Tillväxtboomen är över. Nu handlar det mer om konsolidering”, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen. 

Läs mer: Twitter använde personuppgifter för riktad reklam 

Som bakgrund till ökningen nämns bland annat Cambridge Analytica-skandalen, som gjort fler medvetna om hur personlig data kan missbrukas av stora bolag. 

Skulle Facebook eller Google tappa förtroendet flyttar folk någon annanstans.

För första gången tappar Facebook dagliga användare i Sverige. När samma sak hände i USA i fjol föll aktien med flera procent. Skulle kurvan fortsätta nedåt riskerar den att påverka en viktig plats för svensk näthandel. 

Men Per Ljungberg, vd på intresseorganisationen Svensk Digital Handel, är inte orolig över att svenskarnas sviktande förtroende riskerar att påverka e-handeln. 

”Om konsumenten inte gillar plattformen flyttar den. För e-handeln finns det ständigt flera kanaler att använda sig av för att på ett enkelt sätt nå ut. Skulle Facebook eller Google tappa förtroendet flyttar folk någon annanstans, men jag ser inte att det kan hända nu. Inget tyder på det inom en nära framtid.”

Däremot ser han att svenskarnas oro ställer högre krav också på e-handlare. 

”Med digitaliseringen har makten flyttat till konsumenten, vilket gör att trygghetsaspekten när det gäller e-handeln har förändrats. Dagens e-handlare måste kunna svara på hur den enskildes data används, hur lagstiftningen ser ut och ha stenkoll på GDPR.” 

Vill man som företag finnas på en plattform som folk litar mindre och mindre på? 

”Jag tror att det gäller att ha örat mot marken. Som e-handlare vill man vara relevant för konsumenten och finnas där de är. Jobbar man datadrivet får man snabbt feedback och kan agera därefter.” 

En av anledningarna till svenskarnas ökade skepsis är enligt Måns Jonasson att folk tröttnat på den riktade annonseringen på nätet. Till exempel kan en sökning på Google under förmiddagen resultera i återkommande reklam för en specifik produkt resten av dagen på Facebook. 

Per Ljungberg ser fortsatt fokus på riktad reklam från svenska e-handlare. 

”Styrkan med Google och Facebook är att kunna jobba personifierat, vilket konsumenterna uppskattar om det är bra. Trenden med att jobba datadrivet lär fortsätta öka.” 

Läs mer: Mångmiljardböter kan vänta för Facebook och Twitter 

Måns Jonasson påpekar att det minskande intresset för Facebook är marginellt, även om det sticker ut att trenden för första gången bryts. 

”Vi kanske har gått förbi Facebooks storhetstid, och kanske var användandet förra året så högt som det kommer att bli i Sverige. Än har det inte utkristalliserats något alternativ. Kanske dyker det upp mindre sociala nätverk som är mer nischade, kanske blir det en återgång till hur webben var på 1990-talet. Vi får se vad effekten blir.”

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera