Hoppa till innehållet

Nu minskar Facebook i Sverige för första gången - så påverkas e-handeln

För första gången minskar Facebooks popularitet i Sverige. Men svenska e-handlare bör inte vara oroliga, enligt Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.
”Det gäller att ha örat mot marken”, säger han.

Till vänster Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.
Till vänster Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.

De senaste fem åren har svenskarnas misstro till storbolag som Facebook och Google vuxit. Runt 50 procent av svenskarna uppger att de känner en oro över att dessa bolag tummar på den personliga integriteten på nätet. Det är en ökning med 17 procentenheter sedan 2015. 

Det slår den färska rapporten Svenskarna och internet fast, som årligen tas fram av Internetstiftelsen. 

”Det svenska internetanvändandet har mognat, och folk reflekterar mer över vad de gör på nätet och vad det får för konsekvenser. Tillväxtboomen är över. Nu handlar det mer om konsolidering”, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen. 

Läs mer: Twitter använde personuppgifter för riktad reklam 

Som bakgrund till ökningen nämns bland annat Cambridge Analytica-skandalen, som gjort fler medvetna om hur personlig data kan missbrukas av stora bolag. 

Skulle Facebook eller Google tappa förtroendet flyttar folk någon annanstans.

För första gången tappar Facebook dagliga användare i Sverige. När samma sak hände i USA i fjol föll aktien med flera procent. Skulle kurvan fortsätta nedåt riskerar den att påverka en viktig plats för svensk näthandel. 

Men Per Ljungberg, vd på intresseorganisationen Svensk Digital Handel, är inte orolig över att svenskarnas sviktande förtroende riskerar att påverka e-handeln. 

”Om konsumenten inte gillar plattformen flyttar den. För e-handeln finns det ständigt flera kanaler att använda sig av för att på ett enkelt sätt nå ut. Skulle Facebook eller Google tappa förtroendet flyttar folk någon annanstans, men jag ser inte att det kan hända nu. Inget tyder på det inom en nära framtid.”

Däremot ser han att svenskarnas oro ställer högre krav också på e-handlare. 

”Med digitaliseringen har makten flyttat till konsumenten, vilket gör att trygghetsaspekten när det gäller e-handeln har förändrats. Dagens e-handlare måste kunna svara på hur den enskildes data används, hur lagstiftningen ser ut och ha stenkoll på GDPR.” 

Vill man som företag finnas på en plattform som folk litar mindre och mindre på? 

”Jag tror att det gäller att ha örat mot marken. Som e-handlare vill man vara relevant för konsumenten och finnas där de är. Jobbar man datadrivet får man snabbt feedback och kan agera därefter.” 

En av anledningarna till svenskarnas ökade skepsis är enligt Måns Jonasson att folk tröttnat på den riktade annonseringen på nätet. Till exempel kan en sökning på Google under förmiddagen resultera i återkommande reklam för en specifik produkt resten av dagen på Facebook. 

Per Ljungberg ser fortsatt fokus på riktad reklam från svenska e-handlare. 

”Styrkan med Google och Facebook är att kunna jobba personifierat, vilket konsumenterna uppskattar om det är bra. Trenden med att jobba datadrivet lär fortsätta öka.” 

Läs mer: Mångmiljardböter kan vänta för Facebook och Twitter 

Måns Jonasson påpekar att det minskande intresset för Facebook är marginellt, även om det sticker ut att trenden för första gången bryts. 

”Vi kanske har gått förbi Facebooks storhetstid, och kanske var användandet förra året så högt som det kommer att bli i Sverige. Än har det inte utkristalliserats något alternativ. Kanske dyker det upp mindre sociala nätverk som är mer nischade, kanske blir det en återgång till hur webben var på 1990-talet. Vi får se vad effekten blir.”

 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera