Annons

Nu minskar Facebook i Sverige för första gången - så påverkas e-handeln

Till vänster Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.
Till vänster Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel.
För första gången minskar Facebooks popularitet i Sverige. Men svenska e-handlare bör inte vara oroliga, enligt Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel. ”Det gäller att ha örat mot marken”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

De senaste fem åren har svenskarnas misstro till storbolag som Facebook och Google vuxit. Runt 50 procent av svenskarna uppger att de känner en oro över att dessa bolag tummar på den personliga integriteten på nätet. Det är en ökning med 17 procentenheter sedan 2015. 

Det slår den färska rapporten Svenskarna och internet fast, som årligen tas fram av Internetstiftelsen. 

”Det svenska internetanvändandet har mognat, och folk reflekterar mer över vad de gör på nätet och vad det får för konsekvenser. Tillväxtboomen är över. Nu handlar det mer om konsolidering”, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen. 

Läs mer: Twitter använde personuppgifter för riktad reklam 

Som bakgrund till ökningen nämns bland annat Cambridge Analytica-skandalen, som gjort fler medvetna om hur personlig data kan missbrukas av stora bolag. 

Skulle Facebook eller Google tappa förtroendet flyttar folk någon annanstans.

För första gången tappar Facebook dagliga användare i Sverige. När samma sak hände i USA i fjol föll aktien med flera procent. Skulle kurvan fortsätta nedåt riskerar den att påverka en viktig plats för svensk näthandel. 

Men Per Ljungberg, vd på intresseorganisationen Svensk Digital Handel, är inte orolig över att svenskarnas sviktande förtroende riskerar att påverka e-handeln. 

”Om konsumenten inte gillar plattformen flyttar den. För e-handeln finns det ständigt flera kanaler att använda sig av för att på ett enkelt sätt nå ut. Skulle Facebook eller Google tappa förtroendet flyttar folk någon annanstans, men jag ser inte att det kan hända nu. Inget tyder på det inom en nära framtid.”

Däremot ser han att svenskarnas oro ställer högre krav också på e-handlare. 

”Med digitaliseringen har makten flyttat till konsumenten, vilket gör att trygghetsaspekten när det gäller e-handeln har förändrats. Dagens e-handlare måste kunna svara på hur den enskildes data används, hur lagstiftningen ser ut och ha stenkoll på GDPR.” 

Vill man som företag finnas på en plattform som folk litar mindre och mindre på? 

”Jag tror att det gäller att ha örat mot marken. Som e-handlare vill man vara relevant för konsumenten och finnas där de är. Jobbar man datadrivet får man snabbt feedback och kan agera därefter.” 

En av anledningarna till svenskarnas ökade skepsis är enligt Måns Jonasson att folk tröttnat på den riktade annonseringen på nätet. Till exempel kan en sökning på Google under förmiddagen resultera i återkommande reklam för en specifik produkt resten av dagen på Facebook. 

Per Ljungberg ser fortsatt fokus på riktad reklam från svenska e-handlare. 

”Styrkan med Google och Facebook är att kunna jobba personifierat, vilket konsumenterna uppskattar om det är bra. Trenden med att jobba datadrivet lär fortsätta öka.” 

Läs mer: Mångmiljardböter kan vänta för Facebook och Twitter 

Måns Jonasson påpekar att det minskande intresset för Facebook är marginellt, även om det sticker ut att trenden för första gången bryts. 

”Vi kanske har gått förbi Facebooks storhetstid, och kanske var användandet förra året så högt som det kommer att bli i Sverige. Än har det inte utkristalliserats något alternativ. Kanske dyker det upp mindre sociala nätverk som är mer nischade, kanske blir det en återgång till hur webben var på 1990-talet. Vi får se vad effekten blir.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer