Hoppa till innehållet

Nu röstar EU om upphovsrätten – men två svenska ledamöter struntar i omröstningen

I dag röstar EU-parlamentet om de kontroversiella upphovsrättsregler som bland annat kan göra att länkar till nyhetsartiklar avgiftsbeläggs. Men två svenska ledamöter som ställt sig emot förslaget väljer att strunta i omröstningen helt och hållet.

Lars Adaktusson, EU-parlamentariker för Kristdemokraterna.
Lars Adaktusson, EU-parlamentariker för Kristdemokraterna.Foto: Jessica Gow (TT).

(Di Digital/Visby) EU-kommissionens initiativ om nya upphovsrättsbestämmelser på den inre digitala marknaden har väckt starka känslor. Den 20:e juni röstade utskottet för rättsliga frågor i EU-parlamentet igenom förslaget.

I dag klockan 12 är det dags för nästa steg i processen. Hela parlamentet avgör om förslaget ska gå igenom och därmed gå vidare till förhandling mellan medlemsstaterna i ministerrådet. Röstar parlamentet däremot nej till förslaget så måste det göras om och parlamentet ska då ta ställning till det igen i september.  

Många svenska ledamöter har antingen struntat i politikerveckan i Almedalen eller åkt tillbaka till parlamentet i Strasbourg för att kunna delta i omröstningen. Men enligt en kartläggning som Di Digital genomfört är det två svenska ledamöter som valt att stanna på Gotland.

Läs mer: Kritiserade förslaget fick grönt ljus - nu kan EU:s länkskatt bli verklighet 

Lars Adaktusson (KD) har tidigare bloggat till sina läsare om att han ställer sig bakom tanken om nya upphovsrättsbestämmelser men motsatt sig förslagen eftersom de inte helgar målen, enligt parlamentarikern.

”Vi är tveksamma till förslaget av flera skäl. Jag tycker att artikel 11 och 13 har flera brister. Hade jag varit på plats så hade jag röstat nej”, säger han när Di Digital träffar honom i Almedalen.

Det är framför allt två delar av förslaget som uppmärksammats, inte minst i sociala medier där starka åsikter uttryckts. Den ena, artikel 11, innebär att plattformar och webbsidor som själva publicerar eller låter andra publicera material på sin plattform måste betala licenser för länkat material. 

Artikeln har kallats för en "länkskatt" och innebär att en delning av rubriker, artiklar, skärmdumpar eller ingresser som länkar till material som någon annan skrivit tvingar plattformen att betala upphovsrättsinnehavaren.

Den andra bestämmelsen, artikel 13, innebär att upphovsrättsligt material måste plockas bort från sajter eller plattformar som tillhandahåller stora mängder material så fort som möjligt, annars väntar böter. 

Kritikerna pekar på att alla aktörer därmed måste ha ett slags filter som ska kunna hitta material och ta bort det om det befaras innehålla upphovsrättsskyddat material. Något som skulle kunna bli mycket kostsamt sett till att exempelvis storbolag som Google, Youtube och Facebook har lagt ner hundratals miljoner på sina filter, en omöjlighet för mindre aktörer.

Läs mer: Max Andersson (MP): “Censurmaskinen” är inte svaret på svenska artisters problem 

Lars Adaktusson valdes förra året in i KD:s partitopp till andra vice ordförande och satsar på en riksdagsplats. Därmed har han nedprioriterat sitt arbete i Europaparlamentet för att komma in i riksdagen i valet i september.

”Ibland är det så i politiken att man har flera uppdrag och måste göra prioriteringar”, säger han.

Men ditt huvudjobb just nu måste ju ändå vara att rösta i de här frågorna?

”Ja, men mitt jobb just nu är också att kandidera till riksdagen och representera partiet som presidiemedlem och Almedalsveckan är oerhört viktig. Sedan ser jag ju att den här frågan kommer tillbaka. I september blir det förhoppningsvis en viktigare omröstning än i dag.”

Det är viktigare att vara här än att rösta i frågan just nu?

”Så kan man säga om man vill spetsa till det men båda delar är naturligtvis viktiga. Jag är vald för att representera väljarna i Europaparlamentet men jag har också andra politiska uppdrag. I det här gick det inte att göra båda delarna, då måste man välja ett av dem.”

Den andra folkvalda parlamentarikern som valt att inte åka tillbaka till parlamentet för att rösta i frågan är socialdemokraten Anna Hedh. 

”Alla frågor är viktiga och det är kul när frågor får en skjuts, den här frågan är en sådan fråga. Men vi har frågor varje dag som är viktiga och som inte får uppmärksamhet”, säger hon.

Läs mer: 118 kompositörer och låtskrivare: ”EU, skydda våra rättigheter nu!” 

Anna Hedh ställer sig mot förslaget och hoppas att den inte kommer gå igenom. Men trots att Anna Hedh alltså tycker att frågan är viktig och motsätter sig förslaget, så väljer hon att stanna i Almedalen.

”Jag tog beslutet för ett år sedan att jag skulle vara här. Vi har delat upp oss i vår grupp och jag är här i Almedalen den här gången. Vi är i stort sett på alla omröstningar. Men vi har också ett uppdrag att synas utåt, vårt enda uppdrag är ju inte att rösta”, säger hon.

Fast ditt uppdrag gentemot dina väljare måste ju vara att rösta i frågorna i parlamentet?

”Det är klart att det är olika uppdrag jag har gentemot mina väljare. Den här gången blev det såhär, att frågan blev uppmärksammad men det dyker upp saker under Strasbourgveckorna som vi måste prioritera och nu blev det såhär, så är det.”

Totalt sitter 20 svenska politiker i EU-parlamentet, där minst två alltså inte kommer att dyka upp i Strasbourg. Från samtliga 28 medlemsstater finns 751 parlamentariker representerade.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera