Hoppa till innehållet

Då röstar EU om vad Netflix får visa

I morgon röstar EU-parlamentet om det kontroversiella förslaget om att tvinga Netflix, Amazon Prime och HBO att ha minst 30 procent europeiskt innehåll.

EU-parlamentet röstar om innehållet på videoplattformar.
EU-parlamentet röstar om innehållet på videoplattformar.

Förslaget innebär att nästan en tredjedel av serierna, dokumentärerna och filmerna som visas på plattformarna måste produceras i Europa. 

Även Facebook och andra sociala medieplattformar som satsar på egen produktion av innehåll kommer omfattas av förslaget. Bakgrunden till förslaget är att EU vill värna medlemsländernas egna produktioner.

Di Digital har pratat med flera svenska parlamentariker på plats i Strasbourg för att rösta i morgon.

”Det här är en fortsättning på dumregleringen av den digitala ekonomin. Den här typen av pekpinnar främjar inte kulturen. Man reglerar inte fram bra innehåll, det skapas genom konkurrens”, säger moderaternas Christofer Fjelner som kommer att rösta emot förslaget.

Den moderate parlamentsledamoten tror däremot att hans partigrupp i parlamentet, EPP (där även Kristdemokraterna ingår), kommer att rösta för förslaget som han menar kommer leda till högre priser för konsumenterna. 

Dessutom tror han att risken är att innehållet kommer att försämras om lagen röstas igenom under tisdagseftermiddagen.

”Även om det är 30 procent europeisk produktion så betyder inte det att jag som konsument vill titta på det. Man kommer inte kunna tvinga tittarna att titta på något de inte vill. Vi kommer få väldigt mycket mer polsk drama och tjeckisk dockteater för att aktörerna tvingas köpa saker för att fylla kvoten”, säger han.

Läs mer: EU:s krav på Netflix och Amazon: minst 30 procent lokalproducerat innehåll 

Även centerpariets EU-parlamentariker Fredrick Federley kommer att rösta emot förslaget. Han tror att det finns en risk att alla länder inte kan eller vill rätta sig efter de nya bestämmelserna.

”Som lagförslaget ser ut nu så är det öppet för missbruk, där EU:s medlemsländer själva kan välja vad de vill censurera och klassa som omoraliskt. I slutändan kommer det drabba konsumenterna inom EU, eftersom bara de mest lönsamma staterna kommer att ha tjänster som Netflix och tillgång till de europeiska verk som vi ändå vill främja”, säger han.

Socialdemokraternas Marita Ulvskog har ännu inte bestämt sig för hur hon kommer rösta i morgon. Partiet ska hålla ett möte under måndagskvällen för att komma fram till en linje i frågan. Men partiet har tidigare varit kritiska till förslaget.

”Vi var kritiska redan till EU-kommissionens ursprungliga förslag på 20 procents europeiskt innehåll. Som vi ser det är det bättre att uppmuntra kultur genom främjande insatser än att försöka tvinga fram det genom absoluta procentsatser”, säger hon.

Enligt EU:s utredare uppgår redan nu flera aktörers innehåll till nästan 30 procent. Förutom streamingbolagen omfattar även reglerna programföretag och on-demand-tjänster. 

I somras kom Europaparlamentet, kommissionen och rådet överens om lagförslaget, om det röstas igenom i morgon ska medlemsländerna införliva de nya reglerna inom 21 månader.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera