Annons

Nu rullar polsk utmanare ut sina elmopeder i Stockholm

Per Schlingmann (t.v.) och Marcin Maliszewski, vd och medgrundare av Blinkee.
Per Schlingmann (t.v.) och Marcin Maliszewski, vd och medgrundare av Blinkee. Foto: Di/TT
Efter scooterhysterin rullar ännu en utmanare ut sitt eldrivna fordon på Stockholms gator. Det polska bolaget Blinkee City vill få svenskarna att välja mopeden. ”De lämpar sig till lite längre transporter”, säger vd:n Viktor Hederos.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Under förra hösten smyglanserade polskgrundade mobilitetsbolaget Blinkee City, med pr-stjärnan Per Schlingmann som delägare, sin delningstjänst för elmopeder. Nu går bolaget ut hårt med en bredare etablering i Stockholm.

”Skandinaver är inte kända för att vara ett mopedåkande folk, det är något vi har som ambition att förändra. Det ska göras dels genom eldrivna fordon och dels genom att man kan boka en moped via en app, väldigt smidigt och flexibelt”, säger Viktor Hederos, vd för Blinkee City i Norden.

Under onsdagen ställer Blinkee ut sammanlagt 50 elmopeder som via en app kan låsas upp och hyras. Under smyglanseringen i höstas ställde bolaget ut 6 mopeder för att testa appen och samla in data från användarna.

”Vi fick tydliga indikationer på att Stockholmare uppskattar får tjänst. Vi fick de besked vi ville ha. Sedan handlade det om att utvärdera och se hur användare använder tjänsten, i vilka områden och så vidare”, säger Viktor Hederos.

Hittills har Blinkee lanserat sina elmopeder i bland annat Polen, Ungern och Kroatien. Blinkees elmopeder är begränsade till 25 kilometer i timmen, alltså endast en aningen högre hastighet än de elscootrar som en handfull bolag rullat ut på gatorna i Stockholm.

Viktor Hederos, vd Blinkee City i Norden.
Viktor Hederos, vd Blinkee City i Norden. Foto: Press.

Läs mer: Nu kommer elscooter-uppstickaren till Sverige – utmanar Voi Technology 

I oktober berättade Blinkees grundare Marcin Maliszewski för Di Digital att priset för elmopeden kommer att vara 3 kronor per minut.

Planen för Blinkee är att utöka utbudet och i framtiden erbjuda även elscootrar i appen. Men just nu ligger fokus på att få Stockholmarna att välja elmopeden som färdmedel.

”Målgruppen vi tror kommer använda vår tjänst är relativt bred. Det kommer att vara 18-åringar till 65-åringar. Eftersom mopeden lämpar sig till lite längre transporter så är det inte en direkt konkurrent till scootrar. Dessutom kan man ju åka två på en moped, det är en fördel”, säger Viktor Hederos.

I slutet av förra året avslutade bolaget en crowdfundingrunda på runt 2 miljoner kronor, pengar som den nordiska grenen av bolaget nu ska använda för lanseringen i Sverige. 

Mobilitet är dock en kapitalkrävande marknad, där konkurrenter som svenska Voi och amerikanska Lime tillsammans tagit in miljardbelopp för att lansera i flera europeiska städer.

Hur långt räcker pengarna från crowdfundingkampanjen?

”Det är inget jag går ut med. På sikt är tanken att vi ska ta in kapital för att fortsätta en expansion. Vi har pengar så att det räcker just nu”, säger Viktor Hederos.

Nyligen lanserade Stockholms stad en avsiktsförklaring där man avtalar med flera mobilitetsaktörer i staden om hårdare regler. Det handlar till exempel om hastighetsbegränsningar och områden där man inte kan parkera eller köra elscootrarna. 

Viktor Hederos säger att bolaget ställer sig positivt till regler för mobilitetstjänster i Stockholm och att man kommer att respektera stadens krav. Alla tekniska lösningar som krävs för att följa avsiktsförklaringen kommer dock inte att finnas i mopederna vid Blinkees lansering.

”Jag vet att alla scooterbolag som har eller ska lansera har tecknat en avsiktsförklaring. Vi kommer att anpassa oss till rådande regler”, säger han.

Läs mer: Per Schlingmann går in i elscooterbolag 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies