Hoppa till innehållet

Nu säljer Sverige mer spel än el

Den svenska spelindustrin fortsätter att växa. I fjol ökade omsättningen med 35 procent till nära 9 miljarder kronor. Det är mer än värdet på den el som Sverige exporterade i fjol.

Den svenska spelindustrin fortsätter att växa och visade för sjätte året i rad en sammanlagd vinst. Det visar rapporten Spelutvecklarindex från branschorganisationen Dataspelsbranschen, som släpps på onsdagen.

Branschen omsatte i fjol nära 9 miljarder kronor. Dess samlade värde, inklusive förvärv, var 26 miljarder kronor.

”Det mest glädjande är sysselsättningstillväxten och att så många olika spelutvecklare når framgångar i så många olika segment, från mobilspel, onlinespel och stora konsolspel till teknikbolag som är underleverantörer”, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen.

Per Strömbäck, talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen. Foto: Sofia Runarsdotter.

Störst är King, som ligger bakom spelserien Candy Crush, och Mojang med sitt Minecraft. De spelar i en egen liga försäljningsmässigt – före eftersläntrande Dice, Avalanche och Starbreeze – och är samtidigt en kassako för staten. De båda bolagen betalade tillsammans in 700 Mkr i bolagsskatt i fjol – avsevärt mer än många börsbolag.

Branschens omsättning steg med 35 procent till 8,84 miljarder kronor, vilket är mer än värdet av den el Sverige exporterade i fjol.

Samtidigt är det en betydligt lägre siffra än de föregående tre årens exempellösa framgångar där försäljningsökningarna legat på mellan 60 och 96 procent.

”Att spelbranschen börjar närma sig en omsättning på 10 miljarder gör att den inte längre kan räknas som en marginaliserad underhållningsindustri utan är en ansenlig del av samhällsekonomin”, säger Per Strömbäck.

En viktig nyhet i rapporten är att investeringarna i branschen ökar kraftigt, både via börsen och i form av strategiska förvärv, bland annat brittiska Palringos övertagande av Göteborgsbolaget Free lunch design.

 

Spelbranschen kan inte längre räknas som en marginaliserad underhållningsindustri utan är en ansenlig del av samhällsekonomin.

 

Mest uppmärksammat var förstås Microsofts köp av Mojang för 2,5 miljarder dollar. En affär som i rapporten jämförs med kinesiska Geelys köp av Volvo Personvagnar för 1,8 miljarder dollar: ”Digitala klossar betingade ett högre värde än den svenska industrialismens kronjuvel. Volvoaffären genomfördes 2010, Mojang grundades 2011.”

I Spelutvecklarindex ingår endast aktiebolag, men antalet nyetableringar sticker ut. Över 40 nya företag registrerades under 2014, en ökning med 25 procent till 213 stycken.

Nyanställningarna i branschen ökade med 23 procent eller 583 heltidstjänster. Det totala antalet anställda i spelindustrin, konsulter och frilansar inräknade, uppskattas vara minst 3 585 personer. Den genomsnittliga omsättningen per anställd var i fjol 2,8 miljoner kronor.

”Värt att notera att de flesta investeringar och förvärv i branschen görs av utländska aktörer. Det betyder att svenska finansaktörer och fondsparare missar stora delar av den spektakulära värdeutvecklingen som sker inom dataspel”, säger Per Strömbäck.

Mest oroande för tillfället är bristen på arbetskraft. Spelindustrin skulle kunna växa ännu snabbare om det fanns fler kompetenta och utbildade spelutvecklare. Ett annat hinder är bristen på kapital för mindre nystartade bolag. Men även etablerade företag kan ha svårt att hitta investerare, enligt Per Strömbäck.

En svaghet i rapporten är att Minecraftskaparen Mojangs siffror är från 2013. Orsaken är att färska uppgifter saknas från bolagets nya ägare Microsoft.

Läs även: Startupfeber i spel-Stockholm

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera