Annons

Nu säljer Sverige mer spel än el

Den svenska spelindustrin fortsätter att växa. I fjol ökade omsättningen med 35 procent till nära 9 miljarder kronor. Det är mer än värdet på den el som Sverige exporterade i fjol.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska spelindustrin fortsätter att växa och visade för sjätte året i rad en sammanlagd vinst. Det visar rapporten Spelutvecklarindex från branschorganisationen Dataspelsbranschen, som släpps på onsdagen.

Branschen omsatte i fjol nära 9 miljarder kronor. Dess samlade värde, inklusive förvärv, var 26 miljarder kronor.

”Det mest glädjande är sysselsättningstillväxten och att så många olika spelutvecklare når framgångar i så många olika segment, från mobilspel, onlinespel och stora konsolspel till teknikbolag som är underleverantörer”, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen.

Per Strömbäck, talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen. Foto: Sofia Runarsdotter.

Störst är King, som ligger bakom spelserien Candy Crush, och Mojang med sitt Minecraft. De spelar i en egen liga försäljningsmässigt – före eftersläntrande Dice, Avalanche och Starbreeze – och är samtidigt en kassako för staten. De båda bolagen betalade tillsammans in 700 Mkr i bolagsskatt i fjol – avsevärt mer än många börsbolag.

Branschens omsättning steg med 35 procent till 8,84 miljarder kronor, vilket är mer än värdet av den el Sverige exporterade i fjol.

Samtidigt är det en betydligt lägre siffra än de föregående tre årens exempellösa framgångar där försäljningsökningarna legat på mellan 60 och 96 procent.

”Att spelbranschen börjar närma sig en omsättning på 10 miljarder gör att den inte längre kan räknas som en marginaliserad underhållningsindustri utan är en ansenlig del av samhällsekonomin”, säger Per Strömbäck.

En viktig nyhet i rapporten är att investeringarna i branschen ökar kraftigt, både via börsen och i form av strategiska förvärv, bland annat brittiska Palringos övertagande av Göteborgsbolaget Free lunch design.

 

Spelbranschen kan inte längre räknas som en marginaliserad underhållningsindustri utan är en ansenlig del av samhällsekonomin.

 

Mest uppmärksammat var förstås Microsofts köp av Mojang för 2,5 miljarder dollar. En affär som i rapporten jämförs med kinesiska Geelys köp av Volvo Personvagnar för 1,8 miljarder dollar: ”Digitala klossar betingade ett högre värde än den svenska industrialismens kronjuvel. Volvoaffären genomfördes 2010, Mojang grundades 2011.”

I Spelutvecklarindex ingår endast aktiebolag, men antalet nyetableringar sticker ut. Över 40 nya företag registrerades under 2014, en ökning med 25 procent till 213 stycken.

Nyanställningarna i branschen ökade med 23 procent eller 583 heltidstjänster. Det totala antalet anställda i spelindustrin, konsulter och frilansar inräknade, uppskattas vara minst 3 585 personer. Den genomsnittliga omsättningen per anställd var i fjol 2,8 miljoner kronor.

”Värt att notera att de flesta investeringar och förvärv i branschen görs av utländska aktörer. Det betyder att svenska finansaktörer och fondsparare missar stora delar av den spektakulära värdeutvecklingen som sker inom dataspel”, säger Per Strömbäck.

Mest oroande för tillfället är bristen på arbetskraft. Spelindustrin skulle kunna växa ännu snabbare om det fanns fler kompetenta och utbildade spelutvecklare. Ett annat hinder är bristen på kapital för mindre nystartade bolag. Men även etablerade företag kan ha svårt att hitta investerare, enligt Per Strömbäck.

En svaghet i rapporten är att Minecraftskaparen Mojangs siffror är från 2013. Orsaken är att färska uppgifter saknas från bolagets nya ägare Microsoft.

Läs även: Startupfeber i spel-Stockholm

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer