Facebooks köp- och säljplattform Marketplace tågar in i Sverige och 16 andra europeiska marknader under de närmsta veckorna.
Till skillnad från exempelvis Blocket blir det gratis för användare av såväl Facebook och meddelandetjänsten Messenger att köpa och sälja varor som fotas av och laddas upp till marknadsplatsen.
Med ett geografiskt filter kan användare sedan välja att se varor inom ett särskilt område. I länder som USA, Australien och Storbritannien har Marketplace funnits sedan oktober 2016, säger Facebooks produktchef Deborah Liu.
Läs mer: Kommentar: "Vinstfesten kan vara över för Blocket”
Även en halvhjärtad insats från Facebook skulle kunna förändra den digitala svenska köp– och säljmarknaden radikalt. Lukrativa Blocket kommer antagligen tvingas till eftergifter, skriver Di Digitals Björn Wallenberg.
”De flesta tittar på varor inom ett visst avstånd men det beror också på hur tätbefolkat området är. De flesta träffas också personligen för att genomföra affären och meddelar sedan oss att transaktionen har skett”, säger Deborah Liu.
Läs mer: Superår för FANG-bolagen – värda över 10 000 miljarder
Facebook tar inget ansvar för att produkten är korrekt beskriven och betalningen sker allt som oftast utanför plattformen. De populäraste kategorierna för handel är enligt bolaget möbler, barnprodukter och kläder för kvinnor.
Digitala marknadsplatser är en relativt mogen bransch i Sverige. Vad ser Facebook för potential där?
”Folk vill kunna komma i kontakt med andra för att köpa och sälja. En massa personer gör redan det i privata grupper, och på andra marknadsplatser. För vår del är det kontakten mellan folk som spelar roll. Om vi är det bästa stället att komma i kontakt med någon för att köpa eller sälja något så är det toppen. Det är något användarna redan gör i privata grupper (på Facebook, reds anm.)”, säger Deborah Liu.
Facebooks intåg ställer om spelplanen för de digitala marknadsplatser som redan finns i Sverige.
För Facebook är det inte någon kärnprodukt
Den klara marknadsledaren är Blocket, norska Schibsteds kassako som i fjol omsatte 913 miljoner kronor och räknade hem drygt hälften som vinst (efter finansiella poster).
Blockets tillväxt sjönk till 7 procent mellan 2015 och 2016. För två år sedan köpte Schibsted den mobila loppis-appen Shpock, som riktar sig till yngre användare.
Läs mer: Schibsteds Blocket-utmanare Shpock lockar en halv miljon svenskar
Blocket lockade fler än 5 miljoner unika besökare i veckan under 2016. Lika många använder Facebook varje dag, enligt bolaget.
Facebook Marketplace, som är gratis att använda, kan tvinga Blocket att slopa avgifterna för att lägga ut en annons, enligt en person med insyn i branschen.
Redan 2014 blev det gratis för användare att annonsera på Finn.no, Schibsteds norska motsvarighet till Blocket. Intäkterna kommer snarare från försäljare av dyrare objekt, som bilar och fastigheter, som betalar för att få synas på startsidan eller högt upp i sökresultaten.
Facebook kan få svårt att tjäna pengar på sin marknadsplats. De hittills populära produktkategorierna – som kläder och barnprodukter – ger knappt någon vinstmarginal, enligt Di Digitals källa.
”För Facebook är det inte någon kärnprodukt. Men de hjälper till att pressa branschen. De etablerade spelarna måste agera”, säger personen.
Läs mer: Blocket svarar: Vi står för kvalitet
"Blocket tar nu en tydligare position gentemot våra konkurrenter som en kvalitetsspelare", säger vd Jan Prokopec till Di Digital.