Annons

Nu ska Acast hjälpa poddarna att tjäna pengar

Måns Ulvestam och Karl Rosander grundade podcasttjänsten Acast 2014.
Måns Ulvestam och Karl Rosander grundade podcasttjänsten Acast 2014. Foto: Jesper Frisk
Svenska poddplattformen Acast lanserar en marknadsplats för podcasts. Initiativet ska ge titlar som Värvet möjlighet att tjäna pengar på andra sätt än annonser.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Acast grundades i Stockholm 2014. På mindre än två år har bolaget rullat ut sin tjänst i såväl Sverige som Storbritannien och USA. Med 32 miljoner lyssningar i månaden tar grundarna Måns Ulvestam och Karl Rosander nu ytterligare ett steg för att förändra poddkulturen.

Genom att erbjuda podcastproducenter att sälja exklusivt innehåll till sina lyssnare genom plattformen, vill Acast göra det möjligt för dem att tjäna pengar på annat förutom annonsintäkter. Och grundarna tror att deras affärsmodell kan komma att ge sex gånger så höga intäkter än vad annonsmodellen ger.

”Sätten att tjäna pengar på sina podcast tidigare har varit genom annonser eller premiumtjänster bakom betalväggar. Med vår modell kan podcastarna nu göra ett extra avsnitt per månad som de kan ta betalt för att lyssna på”, säger Måns Ulvestam.

De som lyssnar på podcasts, de är inte lyssnare – de är fans.

Två populära svenska poddar, ”Värvet” med Kristoffer Triumf och ”Lillelördag” med Anitha Schulman och Ann Söderlund, är bland de som kommer att satsa på det nya formatet. Även stora internationella titlar som ”Flash Forward” och ”Football Ramble” kommer att sälja podcastmaterial via Acast+, som den nya tjänsten heter.

”De som lyssnar på podcasts, som Värvet och Lillelördag, de är inte lyssnare utan de är fans. De kommer att vilja betala för att höra mer”, säger Karl Rosander.

Förutom att öka marginalerna för podcastproducenterna tror Acast-grundarna även att denna affärsmodell, som bolaget säger sig ha haft i åtanke sedan starten, kommer att kunna locka kändisar att göra egna poddar.

”Vi kan attrahera stora kändisar som inte orkar hålla på med annonsintäkter. Säg Pewdiepie exempelvis, han skulle kunna göra en podcast en gång i månaden som han kan ta betalt för, säger Måns Ulvestam.”

Läs även: Acast har 30 miljoner lyssnare i månaden

Risken att någon skulle sprida poddmaterialet olagligt via fildelningssajter är inte särskilt hög, menar Acasts grundare.

”Det är möjligt att någon kommer att göra det men det känns inte som någon stor fara”, säger Måns Ulvestam.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer