Hoppa till innehållet

Nu ska Kinneviks modesajter börja tjäna pengar

Global Fashion Group, som driver e-handlare med modeinriktning på en rad tillväxtmarknader, kommer vara lönsamt inom två- till tre år. Det säger vd Lorenzo Grabau efter att koncernen satsat ytterligare drygt 1,5 miljarder kronor i bolaget. 

Kinneviks vd Lorenzo Grabau.
Kinneviks vd Lorenzo Grabau.

Kinneviks vd Lorenzo Grabau sammanfattar det andra kvartalet som ”solitt och präglat av investeringar”. Det säger han till Nyhetsbyrån Direkt på fredagen efter investmentbolagets kvartalsrapport, och talar mycket och gärna om den nu ett par dagar gamla starka preliminära kvartalsrapporten från Zalando.

”Marginalen på 8,5 procent för det andra kvartalet är ju mycket, mycket tillfredsställande”, säger han.

Marknaden var dock inte imponerad av rapporten. Vid 14-tiden under fredagen hade aktien backat 1,2 procent till 215,4 kronor.

För det andra lyfter han fram Kinneviks (NTL) investering i Global Fashion Group, offentliggjord i rapporten och på en värdering på mindre än en fjärdedel av förra finansieringsrundan, 700 miljoner euro mot tidigare 3 miljarder euro.

Kinnevik ökar sin andel i bolaget från 26 till 35 procent i och med investeringen, och Lorenzo Grabau tror fortsatt att vägen mot vinst är utstakad i GFG och att svarta siffror ska nås om 2-3 år, lite olika för de olika GFG-portföljinnehaven.

”Vi är halvvägs på en totalt 7-9 år lång väg mot lönsamhet, så det tar 2-3 år till”, säger han.

Att investeringen blev mindre än det ursprungliga åtagandet, 165 mot 200 miljoner euro, var på grund av hög efterfrågan på aktierna och andra investerares förköpsrätter.

Nedskrivningen av diverse e-handelsinnehav, säger han vidare apropå en stor värderingsminskning av främst Home24, återspeglar inte enbart svagare utveckling i liknande bolags försäljning och lönsamhet, utan även vissa redovisningsregler kring skillnader i värdering i olika finansieringsrundor (det som i rapporten kallas ”aktiernas preferens vid likvidation eller försäljning av bolaget”).

Eventuella investeringar under återstoden av året tror Lorenzo Grabau snarare kommer att handla om tillskott till existerande innehav än om nya sådana.

Inga innehav har sålts under kvartalet, säger han vidare om den cirka 35 innehav stora portföljen.

Nyhetsbyrån Direkt

Läs även: Kinneviks bubbelvarning: "Finansieringsrundorna blir allt större"

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera