Hoppa till innehållet

Nu ska svenska storbolag lära sig att köpa startups

De svenska storbolagen är för dåliga på att köpa upp och investera i snabbväxande startupbolag. Det vill Stockholms Handelskammare ändra på. “Jag hoppas att vi om ett år hör färre personer i startupsammanhang som klagar på storföretagens ointresse”, säger vd Maria Rankka.

Maria Rankka är vd för Stockholms handelskammare.
Maria Rankka är vd för Stockholms handelskammare.Foto: Orlando G. Boström

På den svenska startupscenen har frustrationen över storbolagsvärldens ointresse stundtals varit lika stor som den över politikernas brist på reformvilja.

Men nu ser det ut att lossna på flera fronter samtidigt. I förra veckan gick näringsminister Mikael Damberg ut med löften om en förbättrad startup-politik. Nu utlovar Stockholms Handelskammare en satsning för att få huvudstadens storbolag att närma sig “det nya näringslivet”, det vill säga tech- och startupscenen.  

“I framförallt USA finns mycket fler naturliga mötesplatser och ett större intresse från stora bolag att umgås med startups, för att kanske hitta bolag som man vill köpa eller samarbeta med. Vi tror att vi kan vara en katalysator för samma utveckling i Stockholm”, säger Maria Rankka, vd för Stockholms Handelskammare, till Di Digital.

Tillsammans med Sting i Stockholm drar man därför igång ett projekt för att förbättra  kontaktytorna. Först ut blir en tillställning på handelskammaren den 16 september, med 100 inbjudna bolag och talare från bland andra SBAB, SEB, Teliasonera, Husqvarna, Goo Technologies, Vionlabs och Unomaly. Därefter följer ytterligare ett event i Stings lokaler senare under hösten.

 

Många tror fortfarande att de kan komma på allt själva in-house, men så funkar det inte längre.

 

“Det finns ingen färdig plan för vad som ska hända, men det här är ett långsiktigt engagemang. Det handlar mycket om vad vi får för synpunkter från bolagen”, säger Maria Rankka.

Klart är att det också finns ett mått av självkritik i satsningen:

“Det är ju klart att även vi har ett behov av bli relevanta för det nya näringslivet”, säger Maria Rankka.

Per Hedberg, vd på affärsinkubatorn Sting, ser hoppfullt på initiativet:

“Det här är unga bolag som behöver testa sin idé och få den verifierad av riktiga kunder. Närkontakt med industriföretag kan ge väldigt värdefull feedback. Dessutom är det en chans att tidigt få in en stor och trovärdig kund”, säger han.

Vad gäller utfallet är han tydlig med sina förhoppningar. Han vill se den svenska industrin göra fler investeringar och förvärv i startupsektorn:

“De amerikanska storbolagen köper startups på löpande band. I Europa sker inte det i samma utsträckning. Här tror många fortfarande att de kan komma på allt själva in-house, men så funkar det inte längre”, säger Pär Hedberg.

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera