Annons

Nu ska taxibolaget bli lönsamt – säger upp hälften av förarna

Sven Wolf är vd för Bzzt, som driver taxiverksamhet med trehjuliga poddar.
Sven Wolf är vd för Bzzt, som driver taxiverksamhet med trehjuliga poddar. Foto: Hanna Wemmenhag (Di).
Bzzt säger upp ungefär 25 anställda, vilket motsvarar hälften av förarna, i Stockholm. Orsaken är att taxibolaget vill nå lönsamhet inom ett halvår. ”Det är jättetråkigt att låta ett gäng duktiga kolleger gå, men kostnaderna kommer minska radikalt”, säger vd:n Sven Wolf.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Minitaxibolaget Bzzt har sedan lanseringen 2017 gjort sig kända i Stockholm för sina eldrivna, trehjuliga poddar som kan köra i högst 45 kilometer i timmen. 

Den stora fördelen med podden gentemot en traditionell taxi är, enligt bolaget självt, att fordonet är utsläppsfritt och billigare att resa med. 

Men bolaget har varit förlustdrivande och har nu fattat beslut om att ställa om sin egen affärsmodell.

Tidigare kunde resenärerna enbart direktboka en taxi genom Bzzts app om ett ledigt fordon fanns i närheten. Framöver ska bolaget i stället satsa på förbokningar med minst 20 minuters framförhållning.

”Det beror framför allt på att våra företagskunder, som vi sett en stor tillströmning av, efterfrågar det. Bägge alternativen kommer finnas under de tider det råder högtrafik, till exempel helgkvällar och vardagsmorgnar, men annars är det numera förbokning som gäller”, säger Sven Wolf, vd på Bzzt.

Till skillnad mot andra taxiappar som Uber och Bolt är Bzzts förare anställda direkt i företaget och omfattas av kollektivavtal. 

Kostnaderna kommer minska radikalt vilket kommer hjälpa oss att nå svarta siffror inom ett halvår.

Förändringarna i affärsmodellen innebär dock att ungefär 25 tjänster försvinner, enligt vad Sven Wolf uppger för Di Digital. 

Både heltids- och deltidsanställda förare kommer att sägas upp. Förhandlingarna med facket är redan färdiga.

”Vår nya modell innebär att vi klarar oss med cirka hälften av förarna under lågtrafik. Det är jättetråkigt att låta ett gäng duktiga kollegor gå, men kostnaderna kommer minska radikalt vilket kommer hjälpa oss att nå svarta siffror inom ett halvår”‚ säger Sven Wolf.

Efter omställningen kommer Bzzt ha ett 70-tal anställda kvar i Stockholm, men den summan inkluderar även annan personal än förare.

Affärsresenärer står i dag för en tredjedel av resorna hos Bzzt. Sven Wolf menar att den nya, lägre bemanningen inte kommer få några konsekvenser för användarna. Några prishöjningar är i dagsläget heller inte aktuella.

”Vi kommer helt enkelt att ha en högre beläggning på våra fordon. Därmed finns förutsättningar att nå lönsamhet både under hög- och lågtrafik, vilket vi inte klarat av hittills”, säger han.

Omsättningen under 2019 uppgick till ungefär 11 miljoner kronor i Stockholm, vilket innebär en ökning med nästan 66 procent. Förlusten i fjol minskade något i jämförelse med 2018, enligt vd:n Sven Wolf, då Bzzt noterade ett minusresultat på drygt 14 Mkr.

Inför fjolåret hade Bzzt i interna prognoser gjort gällande att de skulle kunna omsätta över 100 Mkr under 2019, kopplat till en kraftig ökning av flottan. Men dessa mål missade man alltså med råge.

Läs mer: Eltaxin Bzzt laddar för expansion: ”Måste ha större flotta”

I koncernen ingår både det Göteborgsbaserade moderbolaget Bzzt AB, där teknikutvecklingen sker, och Bzzt Stockholm AB, som ansvarar för driften av verksamheten i huvudstaden. Enligt Bolagsverket tog företagen tillsammans i fjol in knappt 16 Mkr i externt kapital. 

Enligt Sven Wolf håller bolaget just nu på att ta in ytterligare 7 Mkr från sina ägare, varav ungefär hälften av summan är garanterad av flera ankarinvesterare.

”De pengarna ska räcka fram till att vi når lönsamhet i sommar. Nyemissionen är inte helt färdig och vi håller öppet för fler investerare”, säger han.

Läs mer: Bzzt svänger om från trehjulingar – testar eltaxi 

Nyligen rapporterade Di Digital att Bzzt börjat testa en elbil, utöver de trehjuliga poddarna. Det har mottagits väl av användarna, enligt Sven Wolf – som öppnar för att företaget i framtiden kan ha flera olika typer av fordon tillgängliga i sin app.

”Vissa av våra kunder vill kunna genomföra lite längre resor. Jag ser framför mig att vi kommer ha en mer diversifierad fordonsflotta, där alla fordon är utsläppsfria och energieffektiva”, säger han.

Förutom elbilarna gör sig Bzzt också redo för att gå in i en ny stad utöver Stockholm med sina poddar – men vilken stad det blir vill vd:n Sven Wolf inte avslöja. 

”Det arbetet har legat lite på is ett tag, just eftersom vi ville närma oss lönsamhet i Stockholm, men nu har vi ökat aktiviteten och har en tydlig plan. Vi hoppas kunna berätta mer om vilken nästa stad blir inom ett par månader”, säger han.

Bzzt har ett annat intäktsben, utöver betalningar från kunder, i form av annonsering av företag på poddarna. Stora bolag som Netflix, Unilever och 20th Century Fox har köpt reklamutrymme och enligt Sven Wolf växer annonskakan för varje månad som går.

Det är det First North-noterade företaget Clean Motion som tillverkar Bzzts poddfordon. Efter Di Digitals avslöjande föll deras aktie med 8 procent. Flottan består i dag av 60 fordon som både är köpta och leasade, men Sven Wolf intygar att omställningen inte påverkar relationen med Clean Motion.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer