Under högsommaren förra året gick Volvo ut med att man startar det fristående bolaget M inom Volvo Cars VOLCAR B -1,30%Dagens utveckling. M:s huvudområde är att ta fram delningstjänster inom mobilitet. Under torsdagen beta-lanserar bolaget sin tjänst i Stockholm.
”Beta-fasen är bara första steget för M. I takt med att vi lär känna våra användare och lär oss ännu mer om hur de vill använda en bil kommer vi att utveckla tjänsten och göra den ännu mer personlig”, säger Bodil Eriksson, vd för Volvo Car Mobility och global chef för M i ett uttalande.
Sedan tidigare drev Volvo bildelningstjänsten Sunfleet, med 1700 bilar i flottan under förra sommaren. När M lanserades integrerades Sunfleet, med sina 500.000 årliga transaktioner, i M.
En skillnad från flottan i Sunfleet är att M:s bilar inte kommer att ha någon synlig märkning eller marknadsföring.
Tanken är att användarna genom en app kan boka en bil som används per timme eller per dag. En månadsavgift på cirka 300 kronor tillkommer. När betalanseringen görs kommer fokus ligga på Kungsholmen, Liljeholmen och Hammarby Sjöstad. Enligt bolaget kommer man lansera i fler städer framöver.
Precis som andra mobilitetsbolag, kanske främst elscooterbolagen, framhärdar Volvos M att man vill förändra hur invånare rör sig i staden.
Betalmodellen för hur en transport finansieras går från att köpa och äga en bil, till att endast använda och betala för en bil vid behov – menar Bodil Eriksson.
”Vi har bara sett början på ett skifte där människor är redo att gå från ägande till delningstjänster. För att skapa mer hållbara städer med mer utrymme för människor behöver vi pålitliga delningstjänster som fungerar i alla steg, från användarvänlighet till tillgänglighet. Att använda M är att vara en del av det här skiftet och bidra till att få ner antalet bilar i städerna”, säger hon i ett uttalande.