Hoppa till innehållet

Nu startar Volvos nya mobilitetstjänst

Volvos delningstjänst M smyglanseras i utvalda delar av huvudstaden. ”Vi har bara sett början på ett skifte där människor är redo att gå från ägande till delningstjänster”, säger bolagets vd Bodil Eriksson.

Foto: Tomohiro Ohsumi

Under högsommaren förra året gick Volvo ut med att man startar det fristående bolaget M inom Volvo Cars VOLCAR B -1,30%Dagens utveckling. M:s huvudområde är att ta fram delningstjänster inom mobilitet. Under torsdagen beta-lanserar bolaget sin tjänst i Stockholm.

”Beta-fasen är bara första steget för M. I takt med att vi lär känna våra användare och lär oss ännu mer om hur de vill använda en bil kommer vi att utveckla tjänsten och göra den ännu mer personlig”, säger Bodil Eriksson, vd för Volvo Car Mobility och global chef för M i ett uttalande. 

Sedan tidigare drev Volvo bildelningstjänsten Sunfleet, med 1700 bilar i flottan under förra sommaren. När M lanserades integrerades Sunfleet, med sina 500.000 årliga transaktioner, i M.

En skillnad från flottan i Sunfleet är att M:s bilar inte kommer att ha någon synlig märkning eller marknadsföring. 

Tanken är att användarna genom en app kan boka en bil som används per timme eller per dag. En månadsavgift på cirka 300 kronor tillkommer. När betalanseringen görs kommer fokus ligga på Kungsholmen, Liljeholmen och Hammarby Sjöstad. Enligt bolaget kommer man lansera i fler städer framöver.

Precis som andra mobilitetsbolag, kanske främst elscooterbolagen, framhärdar Volvos M att man vill förändra hur invånare rör sig i staden. 

Betalmodellen för hur en transport finansieras går från att köpa och äga en bil, till att endast använda och betala för en bil vid behov – menar Bodil Eriksson. 

”Vi har bara sett början på ett skifte där människor är redo att gå från ägande till delningstjänster. För att skapa mer hållbara städer med mer utrymme för människor behöver vi pålitliga delningstjänster som fungerar i alla steg, från användarvänlighet till tillgänglighet. Att använda M är att vara en del av det här skiftet och bidra till att få ner antalet bilar i städerna”, säger hon i ett uttalande. 

Läs mer: Volvo Cars går in i bilpooltjänst för barn 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera