Hoppa till innehållet

Nu väger digital kunskap tungt i börsbolagens vd-jakt

Börsbolag söker samhällsmedveten vd med erfarenhet från digitaliseringsprocess. Så skulle en hypotetisk jobbannons för en ny vd kunna se ut, enligt topprekryterare.

Michaëla Blomquist, vd på Michaël Berglund. Foto: Jack Mikrut
Michaëla Blomquist, vd på Michaël Berglund. Foto: Jack Mikrut

"Många kunder frågar oss om hjälp att hitta personer med rätt erfarenheter i samband med förändring och transformation, inte minst digitalisering”, säger Rune Jörgensen, chef på Stuart Spencers Stockholmskontor.

Det är en bild som delas av Anna Schauman, vd på Novare Executive Search.

”Digitalisering kräver stora investeringar och utmanar de befintliga affärsmodellerna, så att ha varit med om en framgångsrik digitaliseringsprocess är värt mycket. Det är en bristkompetens just nu”, säger hon.

Läs mer: Sara Öhrvall: "Digitalt gap skapar problem"

Löner pressas också upp – dels av att arbetsmarknaden blir allt rörligare men också av att det just saknas kompetens på många områden, enligt Anna Schauman.

”Företagen har bråttom. Rörligheten tvingar företag att vara snabba för att knyta till sig de bästa kandidaterna”, säger hon.

Enligt Michaëla Blomquist, vd på Michaël Berglund, läggs allt större vikt vid person än på formella kvalifikationer.

Man tittar mer på att matcha företagskultur och eventuella utmaningar med en personlighet mer än bara ett track record”, säger hon.

Allmänna samhällstrender såsom hållbarhet och mångfald påverkar också vilken typ av egenskaper som efterfrågas.

”Man efterfrågar oväntade profiler och samhällsmedvetna kandidater. Man är medveten om att det är lönsamt med mångfaldiga snarare än enfaldiga grupper”, säger Michaëla Blomquist.

Vikten av personliga egenskaper märks också i vilka referenser som företagen efterfrågar.

”Förr ville man ha referenser från tidigare chefer, men i dag läggs större vikt vid medarbetare och kollegor. Förr i världen kunde en chef sparka nedåt och slicka uppåt, men det går inte längre, det kommer fram. Det betyder inte att man letar efter ett helgon, tvärtom. En modern ledare ska vara öppen och våga be om hjälp. Sårbarhet är modernare än någonsin”, säger Michaëla Blomquist.

Även rekryteringen av styrelseledamöter påverkas av samhällsutvecklingen, enligt Rune Jörgensen på Stuart Spencer.

”Man breddar kompetenser och erfarenheter för att spegla den omvärld bolaget befinner sig i och för att kunna vara bästa möjliga stöd till vd och övriga ledningsgruppen”, säger han.

Läs även: Fyra av tio bolag saknar digital strategi

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera