Annons

Nu väger digital kunskap tungt i börsbolagens vd-jakt

Michaëla Blomquist, vd på Michaël Berglund. Foto: Jack Mikrut
Michaëla Blomquist, vd på Michaël Berglund. Foto: Jack Mikrut
Börsbolag söker samhällsmedveten vd med erfarenhet från digitaliseringsprocess. Så skulle en hypotetisk jobbannons för en ny vd kunna se ut, enligt topprekryterare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

"Många kunder frågar oss om hjälp att hitta personer med rätt erfarenheter i samband med förändring och transformation, inte minst digitalisering”, säger Rune Jörgensen, chef på Stuart Spencers Stockholmskontor.

Det är en bild som delas av Anna Schauman, vd på Novare Executive Search.

”Digitalisering kräver stora investeringar och utmanar de befintliga affärsmodellerna, så att ha varit med om en framgångsrik digitaliseringsprocess är värt mycket. Det är en bristkompetens just nu”, säger hon.

Läs mer: Sara Öhrvall: "Digitalt gap skapar problem"

Löner pressas också upp – dels av att arbetsmarknaden blir allt rörligare men också av att det just saknas kompetens på många områden, enligt Anna Schauman.

”Företagen har bråttom. Rörligheten tvingar företag att vara snabba för att knyta till sig de bästa kandidaterna”, säger hon.

Enligt Michaëla Blomquist, vd på Michaël Berglund, läggs allt större vikt vid person än på formella kvalifikationer.

Man tittar mer på att matcha företagskultur och eventuella utmaningar med en personlighet mer än bara ett track record”, säger hon.

Allmänna samhällstrender såsom hållbarhet och mångfald påverkar också vilken typ av egenskaper som efterfrågas.

”Man efterfrågar oväntade profiler och samhällsmedvetna kandidater. Man är medveten om att det är lönsamt med mångfaldiga snarare än enfaldiga grupper”, säger Michaëla Blomquist.

Vikten av personliga egenskaper märks också i vilka referenser som företagen efterfrågar.

”Förr ville man ha referenser från tidigare chefer, men i dag läggs större vikt vid medarbetare och kollegor. Förr i världen kunde en chef sparka nedåt och slicka uppåt, men det går inte längre, det kommer fram. Det betyder inte att man letar efter ett helgon, tvärtom. En modern ledare ska vara öppen och våga be om hjälp. Sårbarhet är modernare än någonsin”, säger Michaëla Blomquist.

Även rekryteringen av styrelseledamöter påverkas av samhällsutvecklingen, enligt Rune Jörgensen på Stuart Spencer.

”Man breddar kompetenser och erfarenheter för att spegla den omvärld bolaget befinner sig i och för att kunna vara bästa möjliga stöd till vd och övriga ledningsgruppen”, säger han.

Läs även: Fyra av tio bolag saknar digital strategi

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies