Hoppa till innehållet

Nu växlar hon upp sitt ”lyx-Blocket”

Lyxmodesajten Used By tar in pengar för att satsa på marknadsföring. Satsningen på kändisar som säljer sina egna kläder second hand ska utökas. ”Vi kommer ungefär att dubbla försäljningen under 2017 som det ser ut”, säger vd:n till Di Digital.

Elin Ryer, medgrundare och vd på Used By och Michelle Magnusson som är inlämningsansvarig och projektledare.
Elin Ryer, medgrundare och vd på Used By och Michelle Magnusson som är inlämningsansvarig och projektledare.Foto: Press

Used By (NTL) har positionerat sig som en sajt för försäljning av finare second hand-kläder. Förra året köpte Hanna Widell och Amanda Schulman in sig och på köpet fick lyxmodesajten ett marknads- och PR-team.

Läs mer: Gör näthandeln till hållbar affär

Under hösten har Used By gått samman med webbyrån Appload som bygger appar. I samma veva har man tagit in 4,5 miljoner kronor från de befintliga ägarna och ett antal privatpersoner. Dessutom gick investeraren och den före detta politikern Ilija Batljan in med pengar. Han var även delägare i Appload.

Läs mer: Ilija Batljan investerar på löpande band

Efter rundan uppgår Used Bys värdering till 15 miljoner kronor enligt bolagets vd och medgrundare Elin Ryer.

Hon menar att bitarna nu finns på plats för att nå en större volym och bygga vidare på bolaget.

”Att vi har PR, marknad och webbtekniker under taket har förändrat bolaget jättemycket. Det gör att vi kan titta på att utveckla bolaget ännu mer”, säger hon till Di Digital.

Förra året landade försäljningen på omkring 2 miljoner kronor.

"Sedan vi startade 2014 har vi byggt upp tekniken, fraktlösningen och kundtjänsten. Nu kan vi gasa. Vi kommer ungefär att dubbla försäljningen under 2017 som det ser ut”, säger Elin Ryer.

Framför allt ska bolaget nu satsa på marknadsföring. Fram tills nyligen hade Used By inte lagt några pengar alls på marknadsföring, utan arbetat med kändisar som ambassadörer. Det går bland annat att köpa Calle Schulmans gamla duffeljacka på sajten.

Med kapitaltillskottet ska man börja jobba med fler influencers och Google Adwords.

”Vi vill jobba med starka ambassadörer som inte bara jobbar för oss utan gynnar marknaden i stort och kan visa på de ekonomiska och miljömässiga fördelarna med second hand”, säger hon.

Läs även: Kändisskap har blivit raketbränsle på börsen 

Beroende på vilken kändis som lyfter ett plagg kan trafiken till sajten öka med upp till 200 procent, enligt Elin Ryer.

”Vi hämtar upp deras grejer, fotar och gör annonser. Sen kan de lägga upp dem i sina sociala medier och visa att de säljer till välgörenhet och tänker på miljön.”

Som exempel nämner hon författaren Camilla Läckberg (NTL).

”När hon lägger upp ett plagg i sina sociala kanaler ger det en otrolig trafik. Men hon lär även sina följare att det är bra med second hand”, säger hon och tillägger:

”Det är inte hållbart miljömässigt att konsumera så mycket textilier som vi gör i dag. Sen tycker jag att det är självklart av ekonomiska skäl att man både köper och säljer kläder. En in och en ut.”

Ett bolag som till viss del liknar Used By är franska Vestiaire Collective som säljer dyrare second hand-prylar på nätet. Men Elin Ryer ser Blocket och Tradera som huvudkonkurrenterna. Precis som dessa är Used By en plattform som privatpersoner använder själva. En skillnad är att köpare och säljare inte behöver träffa varandra på Used By om de inte vill.

”Man slipper träffas och deala med kontanter”, säger hon.

Affärsmodellen fungerar som så att Used By inte tar betalt för annonserna, utan tar 20 procent av försäljningspriset.

Elin Ryer jobbade under många år på Svenskt Tenn. Där inspirerades hon av det långsiktiga perspektivet. Samtidigt slogs hon av att hon hade svårt att hitta bra saker genom second hand. Det var startskottet till Used By. Hennes pappa, Christer Andersson, är delägare i Used By och arbetar en del operativt i bolaget. Han var med om att ta Odd Molly från koncept till noterat bolag.

Läs mer: Deras delningstjänst för prylar tar in miljoner från tunga investerare 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera