Used By (NTL) har positionerat sig som en sajt för försäljning av finare second hand-kläder. Förra året köpte Hanna Widell och Amanda Schulman in sig och på köpet fick lyxmodesajten ett marknads- och PR-team.
Läs mer: Gör näthandeln till hållbar affär
Under hösten har Used By gått samman med webbyrån Appload som bygger appar. I samma veva har man tagit in 4,5 miljoner kronor från de befintliga ägarna och ett antal privatpersoner. Dessutom gick investeraren och den före detta politikern Ilija Batljan in med pengar. Han var även delägare i Appload.
Läs mer: Ilija Batljan investerar på löpande band
Efter rundan uppgår Used Bys värdering till 15 miljoner kronor enligt bolagets vd och medgrundare Elin Ryer.
Hon menar att bitarna nu finns på plats för att nå en större volym och bygga vidare på bolaget.
”Att vi har PR, marknad och webbtekniker under taket har förändrat bolaget jättemycket. Det gör att vi kan titta på att utveckla bolaget ännu mer”, säger hon till Di Digital.
Förra året landade försäljningen på omkring 2 miljoner kronor.
"Sedan vi startade 2014 har vi byggt upp tekniken, fraktlösningen och kundtjänsten. Nu kan vi gasa. Vi kommer ungefär att dubbla försäljningen under 2017 som det ser ut”, säger Elin Ryer.
Framför allt ska bolaget nu satsa på marknadsföring. Fram tills nyligen hade Used By inte lagt några pengar alls på marknadsföring, utan arbetat med kändisar som ambassadörer. Det går bland annat att köpa Calle Schulmans gamla duffeljacka på sajten.
Med kapitaltillskottet ska man börja jobba med fler influencers och Google Adwords.
”Vi vill jobba med starka ambassadörer som inte bara jobbar för oss utan gynnar marknaden i stort och kan visa på de ekonomiska och miljömässiga fördelarna med second hand”, säger hon.
Läs även: Kändisskap har blivit raketbränsle på börsen
Beroende på vilken kändis som lyfter ett plagg kan trafiken till sajten öka med upp till 200 procent, enligt Elin Ryer.
”Vi hämtar upp deras grejer, fotar och gör annonser. Sen kan de lägga upp dem i sina sociala medier och visa att de säljer till välgörenhet och tänker på miljön.”
Som exempel nämner hon författaren Camilla Läckberg (NTL).
”När hon lägger upp ett plagg i sina sociala kanaler ger det en otrolig trafik. Men hon lär även sina följare att det är bra med second hand”, säger hon och tillägger:
”Det är inte hållbart miljömässigt att konsumera så mycket textilier som vi gör i dag. Sen tycker jag att det är självklart av ekonomiska skäl att man både köper och säljer kläder. En in och en ut.”
Ett bolag som till viss del liknar Used By är franska Vestiaire Collective som säljer dyrare second hand-prylar på nätet. Men Elin Ryer ser Blocket och Tradera som huvudkonkurrenterna. Precis som dessa är Used By en plattform som privatpersoner använder själva. En skillnad är att köpare och säljare inte behöver träffa varandra på Used By om de inte vill.
”Man slipper träffas och deala med kontanter”, säger hon.
Affärsmodellen fungerar som så att Used By inte tar betalt för annonserna, utan tar 20 procent av försäljningspriset.
Elin Ryer jobbade under många år på Svenskt Tenn. Där inspirerades hon av det långsiktiga perspektivet. Samtidigt slogs hon av att hon hade svårt att hitta bra saker genom second hand. Det var startskottet till Used By. Hennes pappa, Christer Andersson, är delägare i Used By och arbetar en del operativt i bolaget. Han var med om att ta Odd Molly från koncept till noterat bolag.
Läs mer: Deras delningstjänst för prylar tar in miljoner från tunga investerare