Dataspelsbranschen är en Sveriges stoltheter med en total omsättning på 12,3 miljarder kronor för 2015. Trots det är riskkapital relativt sällsynt i spelsektorn.
Tommy Palm, en av nyckelpersonerna bakom mobilversionen av Kings succéspel Candy Crush Saga, har grundat VR-spelbolaget Resolution Games (NTL). I fjol tog bolaget in 50 miljoner kronor av bland andra Googles investeringsarm GV (tidigare Google Ventures) och svenska Creandum.
”Det var första gången som investerare har kommit till mig och inte tvärtom”, säger han på scen under måndagens spelevent Invest in Games.
Man brukar höra investerare säga att man inte ska investera i spelbolag som behöver pengar, och det finns en del sanning i det.
Nu börjar även andra högrisk-investerare att snegla mot branschen. Som Di Digital rapporterade tidigare i veckan har Egmont startat en fond med hundratals miljoner kronor öronmärkta för nordiska spelbolag. Tidigare har det framkommit att investmentbanken GP Bullhound tittar på möjligheten att starta en spelfond.
Läs även: Riskkapitalbolagen jagar VR-bolag
Jonatan Crafoord, en av personerna bakom VR-spelet Toran, är positiv till uppvaktningen. Han uppger att det ökade intresset för VR var en av anledningarna till varför de nu koncentrerar sig på det.
”Det finns många som är intresserade att investera just i VR och det var delvis därför vi ville göra något för det. Sedan är det också otroligt roligt. Nu tittar vi efter investerare som kan gå in med 2–3 miljoner för att vi ska kunna utöka teamet och släppa det här spelet, säger Jonatan Crafoord.
Men trots i vissa fall svindlande vinstmarginaler så är investeringar i spelmarknaden få. I många fall lyckas spelen slå igenom på bred front utan investerare i ryggen.
Det finns många som är intresserade att investera just i VR och det var delvis därför vi ville göra något för det.
Pär Strömbäck, talesperson för branschorganisationen Dataspelsbranschen, vill ändå se fler investeringar i svenska spelbolag.
”Att öka antalet investeringar i branschen skulle kunna göra att vi kan utvecklas ännu snabbare. Nu kan vi visa jättefina siffror men vi vill fortsätta att växa på bredden och ha ännu fler företag. Sedan finns det en annan sida och det är finansvärldens intresse av att vara närvarande i det här. Det finns jättestora värden som byggs upp, som när King förvärvas av Activision Blizzard, vilket svenska sparare och investerare går miste om”, säger Pär Strömbäck.
Investeringar i spelbranschen är dock svårare att genomföra än andra techinvesteringar, enligt Gustaf Sköld på Industrifronden.
”Spelindustrin har en annorlunda dynamik och logik än klassiska riskkapitalinvesteringar. Problemen hittills har varit att om du ska göra en exit inom spelindustrin är bolaget tvunget att bli jättestort, bli uppköpt eller gå in på börsen, som till exempel Paradox Interactive, men då har det tagit ganska lång tid”, säger Gustaf Sköld och fortsätter:
”Om man inte kommer så långt får man leva på utdelningar och det är man inte gjord för som riskkapitalbolag. En lösning kan vara att liknande den inom musik och film med licens och andelsutdelning – det har vi inte riktigt sett inom spelindustrin ännu.”
Är investering i spelindustrin något som Industrifonden tittar på?
”Nej, jag är bara här för att se och lära”, säger Gustaf Sköld på plats på eventet Invest in Games.
Det är helt okej om det är några som vill göra spel för andra värden än pengar men man kan utmana den här indieattityden.
Många har däremot tackat nej till riskkapital. Det rör sig oftast om små spelbolag där inkomsterna från spelet är tillräckliga för att fortsätta i liten skala och där intresset för att växa till ett stort bolag inte finns.
Ett exempel är spelbolaget Neat Corporation, som utvecklat VR-spelet Budget Cuts där man vid flera tillfällen har fått tacka nej till investeringar.
Läs även: Hon är stjärnan bakom Sveriges hemligaste spelsuccé
”Det är helt okej om det är några som vill göra spel för andra värden än pengar men man kan utmana den här indieattityden. I praktiken kan det vara så att man behöver ekonomiska resurser för att ha kreativ frihet och det är inte självklart att en investerare inskränker på den”, säger Pär Strömbäck.
Grundarna bakom Peppypals och Tawala games är däremot tudelade när det gäller investeringar. En risk som medgrundaren Jesper Engström ser är att alla investerare inte har insikten om hur lång tid det kan ta att ta fram ett spel.
”För vårt barnspelsbolag Peppypals skulle vi gärna ta in riskkapital, det viktiga där är att få in investerare som har samma mål som vi. Sedan har vi vår andra del där vi gör indiespel för Talawa games och där känns det viktigt att behålla ägandet och kontrollen”, säger Jesper Engström, medgrundare och utvecklingschef på studion.
Ett spelbolag som har valt att tacka ja till en investering är Stockholmsbolaget A Sweet Studio, som lanserade Flowerpop adventures 2014.
”Vi har tagit in en investering tidigare då vi ville ha kunskapen att växa bolaget och inte bara kapital. Om vi skulle ta in mer kapital framöver skulle det även då röra som om andra värden än bara pengar. Vår investerare har hjälpt oss jättemycket, säger A Sweet Studios vd Caroline Zetterman.
Men än så länge lever riskkapitalets försiktighet kvar när det gäller spelbranschen. Enligt Tommy Palm (NTL) är det helt förståeligt.
”Man brukar höra investerare säga att man inte ska investera i spelbolag som behöver pengar. Det finns en del sanning i det. Spel är en väldigt ’hit’-driven branch och även för väldigt erfarna personer är det svårt att veta vilka spel som kommer lyckas eller inte”, säger Tommy Palm.