Hoppa till innehållet

Nu vill Spotify åt reklamradions annonspengar

Spotifys gratistjänst når en större publik än de flesta av Sveriges reklamradiostationer. Nu vill musiktjänsten sno åt sig en motsvarande del av annonskakan. “Den reklamköpare som inte köper Spotify missar någonting”, säger försäljningschefen Jonathan Forster.

Jonathan Forster är europeisk försäljningschef på Spotify.
Jonathan Forster är europeisk försäljningschef på Spotify.Foto: Magnus Gotander

Sedan starten år 2008 har Spotify samlat ihop över 75 miljoner gratislyssnare världen över.

Men att tjäna pengar på gratislyssnare är svårt, av allt att döma svårare än det svenskgrundade bolaget räknat med. År 2013 kom bara en tiondel av bolagets intäkter från annonser, enligt Spotifys årsredovisning, trots att tjänsten har många gånger fler gratislyssnare än betalande prenumeranter.

I ett försök att bättra på balansen drar nu bolaget igång en offensiv för att övertyga reklamköpare om att satsa pengar i Spotify istället för hos den traditionella reklamradion.

“Det är inte ovanligt att reklamköpare inte vet hur de ska hantera nya kanaler. Det är någonting som stört oss ett tag, särskilt eftersom Spotify vuxit sig ordentligt stort nu”, säger Jonathan Forster, europeisk försäljningschef på Spotify, till Di Digital.

18,1% av alla svenskar i åldersgruppen 15 - 64 år lyssnar på gratisversionen av Spotify varje vecka.

En undersökning som Spotify låtit genomföra visar att 18,1% av alla svenskar med nätuppkoppling i åldersgruppen 15 - 64 år lyssnar på gratisversionen av Spotify minst en gång i veckan.

Undersökningen visar vidare att bara tre reklamradiokanaler – Mix Megapol, Rix FM och NRJ – når en större andel av befolkningen varje vecka än vad gratisversionen av Spotify gör. Spotifys publik är dessutom något yngre än reklamradiopubliken i genomsnitt.

“Det är givetvis så att en marknadsförare vill ha olika kanaler. Det vi säger är att den reklamköpare som inte också köper Spotify missar någonting”, fortsätter Jonathan Forster.

Ett utdrag ur det reklammaterial som Spotify tagit fram för att övertyga reklamköpare att flytta sina köp från den traditionella reklamradion. Bild: Spotify

Enligt Spotifys egna uppskattningar är marknaden för digital radioreklam värd 1,2 miljarder dollar idag. Hur stor del av den kakan som tillfaller Spotify vill dock Jonathan Forster inte berätta.

Sedan en tid tillbaka har diskussionen i musikvärlden fokuserat på betalande kunder snarare än gratistjänster. Apple Music, Spotifys kanske främsta konkurrent, erbjuder visserligen en tre månaders kostnadsfri prövoperiod för nya lyssnare, men är i övrigt enbart tillgänglig för betalande lyssnare.

Bland skivbolagen är Spotifys gratismodell mycket kontroversiell och pekas ut som en anledning till att popstjärnan Taylor Swift valde att plocka bort sin musik från tjänsten i fjol. 

“För oss är gratisfunktionen givetvis en viktig marknadsföringskanal för premiumtjänsten. Men vi ser det också som en viktig intäktskanal för oss själva och för artisterna”, säger Jonathan Forster.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera