Annons

Nu vill Spotify åt reklamradions annonspengar

Jonathan Forster är europeisk försäljningschef på Spotify.
Jonathan Forster är europeisk försäljningschef på Spotify. Foto: Magnus Gotander
Spotifys gratistjänst når en större publik än de flesta av Sveriges reklamradiostationer. Nu vill musiktjänsten sno åt sig en motsvarande del av annonskakan. “Den reklamköpare som inte köper Spotify missar någonting”, säger försäljningschefen Jonathan Forster.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan starten år 2008 har Spotify samlat ihop över 75 miljoner gratislyssnare världen över.

Men att tjäna pengar på gratislyssnare är svårt, av allt att döma svårare än det svenskgrundade bolaget räknat med. År 2013 kom bara en tiondel av bolagets intäkter från annonser, enligt Spotifys årsredovisning, trots att tjänsten har många gånger fler gratislyssnare än betalande prenumeranter.

I ett försök att bättra på balansen drar nu bolaget igång en offensiv för att övertyga reklamköpare om att satsa pengar i Spotify istället för hos den traditionella reklamradion.

“Det är inte ovanligt att reklamköpare inte vet hur de ska hantera nya kanaler. Det är någonting som stört oss ett tag, särskilt eftersom Spotify vuxit sig ordentligt stort nu”, säger Jonathan Forster, europeisk försäljningschef på Spotify, till Di Digital.

18,1% av alla svenskar i åldersgruppen 15 - 64 år lyssnar på gratisversionen av Spotify varje vecka.

En undersökning som Spotify låtit genomföra visar att 18,1% av alla svenskar med nätuppkoppling i åldersgruppen 15 - 64 år lyssnar på gratisversionen av Spotify minst en gång i veckan.

Undersökningen visar vidare att bara tre reklamradiokanaler – Mix Megapol, Rix FM och NRJ – når en större andel av befolkningen varje vecka än vad gratisversionen av Spotify gör. Spotifys publik är dessutom något yngre än reklamradiopubliken i genomsnitt.

“Det är givetvis så att en marknadsförare vill ha olika kanaler. Det vi säger är att den reklamköpare som inte också köper Spotify missar någonting”, fortsätter Jonathan Forster.

Ett utdrag ur det reklammaterial som Spotify tagit fram för att övertyga reklamköpare att flytta sina köp från den traditionella reklamradion. Bild: Spotify

Enligt Spotifys egna uppskattningar är marknaden för digital radioreklam värd 1,2 miljarder dollar idag. Hur stor del av den kakan som tillfaller Spotify vill dock Jonathan Forster inte berätta.

Sedan en tid tillbaka har diskussionen i musikvärlden fokuserat på betalande kunder snarare än gratistjänster. Apple Music, Spotifys kanske främsta konkurrent, erbjuder visserligen en tre månaders kostnadsfri prövoperiod för nya lyssnare, men är i övrigt enbart tillgänglig för betalande lyssnare.

Bland skivbolagen är Spotifys gratismodell mycket kontroversiell och pekas ut som en anledning till att popstjärnan Taylor Swift valde att plocka bort sin musik från tjänsten i fjol. 

“För oss är gratisfunktionen givetvis en viktig marknadsföringskanal för premiumtjänsten. Men vi ser det också som en viktig intäktskanal för oss själva och för artisterna”, säger Jonathan Forster.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies