Hoppa till innehållet

Ny analys: Disney Plus går som tåget i Sverige – 450.000 hushåll prenumererar

Den nya streamingtjänsten Disney Plus har på knappt tre veckor nått 450 000 betalande hushåll i Sverige, enligt Mediavision. ”De har helt klart slagit sig in på rekordtid”, säger analysföretagets vd Marie Nilsson. 

Bolagets Nordenchef Hans Van Rijn och karaktären Baby Yoda från Star Wars-serien ”The Mandalorian”, som sänds på Disney Plus.
Bolagets Nordenchef Hans Van Rijn och karaktären Baby Yoda från Star Wars-serien ”The Mandalorian”, som sänds på Disney Plus.Foto: Press.

Disney Plus har gjort succé sedan lanseringen i slutet av förra året med 60 miljoner betalande prenumeranter i USA och globalt. Det kan jämföras med nöjesjättens egen prognos om att nå mellan 60 och 90 miljoner prenumeranter inom fem år.

Den 15 september lanserades den i Sverige. Streamingtjänsten ser ut att ha nått samma snabba tillväxt även här, enligt en ny mätning från analysföretaget Mediavision. 

De uppskattar att Disney Plus redan når cirka 10 procent av de nordiska hushållen och att ungefär 450 000 svenska hushåll betalar för en prenumeration, knappt tre veckor efter starten.

Enligt SCB lever Sveriges drygt tio miljoner invånare i totalt 4,7 miljoner hushåll. När den nuvarande marknadsledaren Netflix lanserade i Sverige 2012 tog det ett år att nå motsvarande kundstock.

”I kombination med ett starkt varumärke, såsom Disneys, kan en ny tjänst i dag få stort och snabbt genomslag. Sannolikt spelar även prissättningen på tjänsten in. Disney Plus säljs till lägre pris än flertalet andra, konkurrerande, tjänster”, kommenterar Marie Nilsson, vd på Mediavision.

Disney Plus utmanar med en prislapp på 69 kronor per månad i Sverige. Det är lägre än för så väl Netflix, Viaplay, C More som HBO Nordic – vilka får ses som bolagets huvudkonkurrenter. 

Redan nu bedöms Disney Plus vara jämnstort med flera av de större lokala streamingtjänsterna, menar Mediavision.

Så här långt ser dock Disneys framgångar inte ut att ha påverkat de andra streamingstjänsternas prenumerationstal negativt. I stället har hushållen kompletterat sina nuvarande abonnemang med Disney Plus.

Men Marie Nilsson, vd på Mediavision, lägger ändå in en brasklapp i sammanhanget.

”Vad det betyder för hushållens streamingutgifter, eller för konkurrensen, på lite längre sikt kan vi ännu bara spekulera i. Men helt klart har Disney Plus på rekordtid slagit sig in på den konkurrenskraftiga nordiska streamingmarknaden”, säger hon.

Framgångarna är en ljuspunkt för börsjätten Walt Disney Company, vars nöjesparker drabbats hårt av pandemin under 2020. I en intervju med Di Digital i samband med lanseringen beskrev Hans Van Rijn, Nordenchef på Disney Plus, Sverige som en mogen marknad med hög bredbandspenetration. 

”Svenskar streamar mycket. Det gäller betaltjänster såväl som SVT Play och TV4 som har både gratis- och betaltjänster. Ni har i snitt två prenumerationer per hushåll. Lyckligtvis har vi många varumärken som svenskar har en relation till”, sa han.

På Disney Plus kan tittarna till exempel ta del av klassiska Disneyfilmer som Askungen, tv-program från Fox som The Simpsons, en filmad version av den kritikerrosade Broadway-musikalen Hamilton, samt en rad egna produktioner som publiksuccén Mandalorian. Hans Van Rijn uteslöt dock inte att Disney Plus kommer att börja producera lokalt innehåll i Sverige i framtiden. 

Intervju: Disney Plus näst in i streamingkriget: ”Vi tittar på lokalt innehåll” 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera