Annons

Ny arkadhall för VR ska öka innovationen

De ska lösa problemet med ”försvunna” datorer SPONSRAT AV Ricoh Sverige AB

Jeff Bezos, vd och grundare av Amazon.

Uppgifter: Amazon arbetar på smarta glasögon

THQ Nordics vd och grundare Lars Wingefors.

Spelbolaget THQ Nordic tar in 600 miljoner till förvärv

Marie Rudenstam, vd och medgrundare Beleco

Hennes Beleco vill få svenskarna att ”streama” möbler

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Ny arkadhall för VR ska öka innovationen

Foto: Mission IX
Företag ska få hjälp att utveckla VR-lösningar och vanligt folk spela VR-spel när nya VR-centret Misson IX slår upp portarna på Medborgarplatsen i Stockholm.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VR-trenden visar inga tecken på att mattas av och snart kan allmänheten ta del av den senaste VR-tekniken när det nya centret Mission IX öppnar i Stockholm. Mission IX kan liknas vid en arkadhall dit grupper kan komma och testa VR-upplevelser och spela VR-spel mot betalning.

"Mission IX är helt enkelt ett upplevelsecenter där du och dina kompisar kan uppleva de senaste spelen. Det andra lagret är ett fokus på innovation av VR som medium", säger Viktor Peterson. 

Men det handlar inte bara om nöje. Mission IX samarbetar även med KTH och Sting och ambitionen är att VR-centret även ska fungera som en plattform som för samman den senaste forskningen med nya företag.

Läs mer: Virtuellt labb ska göra forskning billigare 

Rent konkret kommer lokalerna vara tillgängliga för företag på dagtid medan allmänheten har tillträde på kvällar och helger. 

"Vi har en gemensam ambition med våra partners om att driva VR-utvecklingen framåt. Min vision är att accelerera innovationen kring VR i Sverige och även ta det till en global nivå. Vi har många smarta VR-bolag i Sverige", säger Viktor Peterson. 

Fokus ligger inte enbart på VR-spel utan Mission IX vill även hjälpa till att utveckla VR-lösningar för andra branscher som till exempel hälsa och skola. 

Läs mer: Tobii släpper utvecklingskit för eyetracking i VR

"Många företag sitter ofta med problemet att de har hört att VR kommer bli stort, men hur kan vi använda det i vår verksamhet? Där kommer vi in och kan förklara och visa samtidigt som de kan få uppleva och tänka själva. Nånstans måste vi få med affärssidan och beställarna som driver på affärsnyttan av det här mediet", säger Viktor Peterson. 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post