Hoppa till innehållet

Ny bokningssajt höjer insatsen i campingkriget

Bokningssajten Campcation höjer insatsen i campingkriget. 

”Vi har gått förbi Hollistay i antal bokningsbara campingar på mindre än en månad”, säger vd:n Johanna Raga Waronen – och får genast mothugg från konkurrenten. 

Johanna Raga Waronen, grundare av Campcation.
Johanna Raga Waronen, grundare av Campcation.
Johanna Raga Waronen, vd och grundare av Campcation.
Johanna Raga Waronen, vd och grundare av Campcation.

I slutet av maj kunde Di Digital berätta att bokningssajten Hollistay hade utökat sin tjänst för att bli ett ”Airbnb för camping”. Plötsligt blev det möjligt för användarna att hyra av varandra – och det gällde all möjliga boendeformer, såsom campingplatser, husbilar, campare, husvagn, tältare och stugboende.

”Vi blir först i Europa med denna typ av tjänst”, sa grundaren Malin Mellstrand då.

Läs mer: Hon börjar med Airbnb för camping: ”Många semestrar hemma i sommar”

Hon sa sig även märka av ett stort intresse, då många planerar att semestra hemma i Sverige på grund av corona-pandemin. 

När Di Digital följer upp med ett samtal, en dryg månad senare, är hon ute och kör mellan campingplatser med sin make och medgrundare Lars Mellstrand. 

”Olika campingplatser har olika beläggningsgrader. Det är stor skillnad. Men vi har fått bra med bokningar, cirka 200 sedan säsongen satte igång. Vi räknar med att få många fler, det är ju nu semestern drar igång”, säger hon.

Nu utmanas Hollistay av Campcation, ett startupbolag med snarlik affärsidé. Den nya sajten samlar campingar och ställplatser i Sverige och gör dem bokningsbara på nätet.

”Sedan vi gick live för tre veckor sedan har över 70 campingar och ställplatser som anslutit sig. Vi har alltså gått förbi både Hollistay och brittiska Pitchup i antal bokningsbara campingar på mindre än en månad”, säger Johanna Raga Waronen, vd och grundare av Campcation.

Men Malin Mellstrand på Hollistay håller inte med om att Campcation skulle vara större.

”Vi har anslutit 170 campingar, varav 75 är bokningsbara redan idag”, säger hon.

Campingkriget är alltså i full gång.

Johanna Raga Waronen på Campcation hoppas slå konkurrenterna genom att utveckla sin tjänst i nära samarbete med campingplatserna. 

”De är våra partners! Om en vecka ska vi åka ned till Öland och träffa alla campingplatser där i ett svep”, säger hon.

Än så länge är antalet bokningar få, men det beror på att tjänsten är så pass ny, enligt vd:n.

”Vi har gjort ett tiotal bokningar, men vi har bara marknadsfört tjänsten i en vecka eller så”, säger hon.

Nästa vecka ska Campcation börja erbjuda privatpersoner att hyra ut stugor, enligt Airbnb-modell. 

”Vi tror det blir en bra växelverkan mellan den privata stuguthyrningen och campingplatserna”, säger vd Johanna Raga Waronen.

Campcation grundas i början av 2020 av sju unga entreprenörer. Johanna Raga Waronen, som själv är 31 år, hoppas att tjänsten kan nå en ny generation campinggäster, som är vana vid att boka online. 

”Vi har en mobilanpassad sajt som är lätt att använda. Man kan sitta i bilen och boka”, säger hon. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera