Volumentals 3D-scanningsprodukt för fötter finns i butiker i över 35 länder och försäljningen fortsätter att växa. Bolaget som hittills mest vänt sig till sportspecialister har ökat omsättningen från 17 miljoner kronor i fjol till 26 miljoner kronor för det senaste brutna räkenskapsåret maj till april.
”Under hela räkenskapsåret hade vi tre personer som delade på marknadsföring, finans och försäljning, så vi klarade den ökningen med ett jättelitet team”, säger vd:n Moritz Schiebold.
Nu har bolaget tagit in 12 Mkr för att skala upp teamet med 15 nya personer från dagens 35 anställda. Kapitalet kommer från holländska Forward VC, Sting, investmentbolaget Moor (NTL) samt svenska Walerud Ventures (NTL), där Volumentals medgrundare Caroline Walerud är delägare.
”Förutom att anställa fler för att skala upp vår försäljning till butiker ska kapitalet även användas för att ta fram vår nästa produkt”, säger Moritz Schiebold.
Läs även: Familjen Walerud bildar riskkapitalbolag
Volumental (NTL) grundades i slutet av 2012 av KTH-vännerna Alper Aydemir, Miroslav Kobetski, Rasmus Göransson samt entreprenören Caroline Walerud. Caroline Walerud satt på vd-posten fram till slutet av 2015 då hon lämnade över rollen till bolagets första anställda, Moritz Schiebold.
Volumentals första produkt lanserades 2016 och i juni i år nådde bolaget en milstolpe då de passerade 1 miljon scannade fötter. Nu ligger den siffran på 1,5 miljoner och enligt Moritz Schiebold betyder det även att bolaget har det snabbast växande dataunderlaget för fötter.
”Vi är ett forskningsdrivet bolag och våra dataanalytiker jobbar på att ta fram mer data som vi kan dela med våra kunder. Samtidigt arbetar vi med datan som vi samlar in för att ta fram vår nästa produkt som kommer att fokusera på e-handeln”, säger Moritz Schiebold.
Vd:n vill inte dela mer information om produkten innan den är färdig att visas upp, men uppger att målet är att den ska vara klar innan det här finansiella året är till ända.
Läs även: Volumentals 3D-scanning tar grepp om marknaden
Volumental har till skillnad från många andra startupbolag kunnat växa utan att ta in jättesummor i riskkapital. Förutom en runda på 20 Mkr som bolaget gjorde 2014 har man klarat sig på försäljningen till internationella sportspecialister som Bauer Hockey, New Balance och den amerikanska jätten Fleet Feet Sports. I fjol gick bolaget back med 1,4 Mkr men för det senaste räkenskapsåret är bolaget närapå break-even, uppger Moritz Schiebold.
”Det nya kapitalet har vi tagit in för att nå målen som vi har satt. Eftersom vi har generat som mycket kassaflöde på egen hand de senaste åren så har vi lyckats tredubbla värdet på bolaget sedan vår senaste finansieringsrunda 2014”, säger han.