Hoppa till innehållet

Ny investering i 3D-scanningsbolaget Volumental – ska ta fram en produkt till e-handeln

Svenska Volumental scannar fötter till skobranschen. Nu tar startupbolaget in 12 miljoner kronor för att skala upp och ta fram en ny produkt med fokus på e-handeln.

Volumentals medgrundare Caroline Walerud och Alper Aydemir tillsammans med vd:n Moritz Schiebold (t.h.).
Volumentals medgrundare Caroline Walerud och Alper Aydemir tillsammans med vd:n Moritz Schiebold (t.h.).

Volumentals 3D-scanningsprodukt för fötter finns i butiker i över 35 länder och försäljningen fortsätter att växa. Bolaget som hittills mest vänt sig till sportspecialister har ökat omsättningen från 17 miljoner kronor i fjol till 26 miljoner kronor för det senaste brutna räkenskapsåret maj till april. 

”Under hela räkenskapsåret hade vi tre personer som delade på marknadsföring, finans och försäljning, så vi klarade den ökningen med ett jättelitet team”, säger vd:n Moritz Schiebold. 

Nu har bolaget tagit in 12 Mkr för att skala upp teamet med 15 nya personer från dagens 35 anställda. Kapitalet kommer från holländska Forward VC, Sting, investmentbolaget Moor (NTL) samt svenska Walerud Ventures (NTL), där Volumentals medgrundare Caroline Walerud är delägare. 

”Förutom att anställa fler för att skala upp vår försäljning till butiker ska kapitalet även användas för att ta fram vår nästa produkt”, säger Moritz Schiebold.

Läs även: Familjen Walerud bildar riskkapitalbolag 

Volumental (NTL) grundades i slutet av 2012 av KTH-vännerna Alper Aydemir, Miroslav Kobetski, Rasmus Göransson samt entreprenören Caroline Walerud. Caroline Walerud satt på vd-posten fram till slutet av 2015 då hon lämnade över rollen till bolagets första anställda, Moritz Schiebold. 

Volumentals 3D-scanner visar hur individens fot är utformad för att butiksförsäljare ska kunna föreslå den skon som passar bäst.
Volumentals 3D-scanner visar hur individens fot är utformad för att butiksförsäljare ska kunna föreslå den skon som passar bäst.Foto: pressbild

Volumentals första produkt lanserades 2016 och i juni i år nådde bolaget en milstolpe då de passerade 1 miljon scannade fötter. Nu ligger den siffran på 1,5 miljoner och enligt Moritz Schiebold betyder det även att bolaget har det snabbast växande dataunderlaget för fötter. 

”Vi är ett forskningsdrivet bolag och våra dataanalytiker jobbar på att ta fram mer data som vi kan dela med våra kunder. Samtidigt arbetar vi med datan som vi samlar in för att ta fram vår nästa produkt som kommer att fokusera på e-handeln”, säger Moritz Schiebold.

Vd:n vill inte dela mer information om produkten innan den är färdig att visas upp, men uppger att målet är att den ska vara klar innan det här finansiella året är till ända.

Läs även: Volumentals 3D-scanning tar grepp om marknaden 

Volumental har till skillnad från många andra startupbolag kunnat växa utan att ta in jättesummor i riskkapital. Förutom en runda på 20 Mkr som bolaget gjorde 2014 har man klarat sig på försäljningen till internationella sportspecialister som Bauer Hockey, New Balance och den amerikanska jätten Fleet Feet Sports. I fjol gick bolaget back med 1,4 Mkr men för det senaste räkenskapsåret är bolaget närapå break-even, uppger Moritz Schiebold.

”Det nya kapitalet har vi tagit in för att nå målen som vi har satt. Eftersom vi har generat som mycket kassaflöde på egen hand de senaste åren så har vi lyckats tredubbla värdet på bolaget sedan vår senaste finansieringsrunda 2014”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera