Hoppa till innehållet

Ny rapport spår miljardtillväxt på e-sport – avgörande för MTG

Den globala marknaden för e-sport spås växa med 43 procent till 4 miljarder kronor 2016, enligt en färsk rapport. Utveckling är avgörande för svenska MTG, som på kort tid blivit ettav världens största bolag inom området.

MTG köpte Dreamhack för 244 Mkr i november i fjol.
MTG köpte Dreamhack för 244 Mkr i november i fjol.Foto: Dreamhack

Det svenska mediebolaget MTG ägnade fjolåret åt att sälja sin tv-verksamhet i Ryssland och investera i e-sport istället.

Man köpte bland annat 74 procent av ESL, ett av världens största e-sportbolag. Vidare investerade man i Zoomin, ett av Europas största webbvideonätverk på området samt Splay, ett liknande nätverk i Norden. Båda bolagen har stora kanaler dedikerade till just spel och e-sport.

Kronan på verket blev köpet av Dreamhack för 244 Mkr i november. Bolaget gör turneringar och tävlingar i Skandinavien, Spanien, Rumänien, Ryssland, Frankrike och Storbritannien. I år ska man även anordna evenemang i Tyskland och USA.

Läs mer: MTG köper Dreamhack – läs allt om storaffären här

”Vi håller på att skapa ett ekosystem för digital videounderhållning och esport utgör en mittpunkt för detta tack vare dess globala attraktionskraft och stora publik.” sa MTG:s koncernchef Jørgen Madsen Lindemann i samband med köpet.

Marknaden för esport växte med 67 procent 2015. I år spås den växa med 43 procent till 4 miljarder kronor 2016, enligt en rapport från undersökningsbolaget Newzoo. År 2019 väntas omsättningen uppgå till 9,4 miljarder kronor (1,1, miljarder dollar), skriver sajten Venturebeat.

Trenden med massiva publikevenemang spås fortsätta i år då stora aktörer som sportkanalen ESPN get sig in i leken och speljättar som Activision Blizzard och Electronic Arts startar avdelningar för e-sport.

Den totala publiken har vuxit med 28 procent till 131 miljoner entusiaster världen över, enligt Newzoos rapport. Vidare har e-sport ytterligare 125 miljoner tittare som följer ligorna sporadiskt och främst ser de stora internationella tävlingarna.

”Under 2016 kommer Nordamerika att stärka sin ledande position när det gäller intäkter. Totalt 1,5 miljarder kronor (175 miljoner dollar) väntas genereras från merchandise, biljetter till evenemang, sponsorskap, annonsering, och rättigheter”, säger Pieter van den Heuvel, en e-sportanalytiker, i ett uttalande.

Han betonar samtidigt att en stor del av intäkterna kommer att hamna hos spelförläggarna.

”Kina och Korea kommer tillsammans att stå för 23 procent av globala intäkter inom esport. När det gäller publik står Asien för 44 procent”, säger han.

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera