Annons
MTG köpte Dreamhack för 244 Mkr i november i fjol.

Ny rapport spår miljardtillväxt på e-sport – avgörande för MTG

Leverans innanför dörren SPONSRAT AV Postnord

Jeff Bezos, vd och grundare av Amazon.

Uppgifter: Amazon arbetar på smarta glasögon

THQ Nordics vd och grundare Lars Wingefors.

Spelbolaget THQ Nordic tar in 600 miljoner till förvärv

Marie Rudenstam, vd och medgrundare Beleco

Hennes Beleco vill få svenskarna att ”streama” möbler

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Ny rapport spår miljardtillväxt på e-sport – avgörande för MTG

MTG köpte Dreamhack för 244 Mkr i november i fjol.
MTG köpte Dreamhack för 244 Mkr i november i fjol. Foto: Dreamhack
Den globala marknaden för e-sport spås växa med 43 procent till 4 miljarder kronor 2016, enligt en färsk rapport. Utveckling är avgörande för svenska MTG, som på kort tid blivit ettav världens största bolag inom området.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska mediebolaget MTG ägnade fjolåret åt att sälja sin tv-verksamhet i Ryssland och investera i e-sport istället.

Man köpte bland annat 74 procent av ESL, ett av världens största e-sportbolag. Vidare investerade man i Zoomin, ett av Europas största webbvideonätverk på området samt Splay, ett liknande nätverk i Norden. Båda bolagen har stora kanaler dedikerade till just spel och e-sport.

Kronan på verket blev köpet av Dreamhack för 244 Mkr i november. Bolaget gör turneringar och tävlingar i Skandinavien, Spanien, Rumänien, Ryssland, Frankrike och Storbritannien. I år ska man även anordna evenemang i Tyskland och USA.

Läs mer: MTG köper Dreamhack – läs allt om storaffären här

”Vi håller på att skapa ett ekosystem för digital videounderhållning och esport utgör en mittpunkt för detta tack vare dess globala attraktionskraft och stora publik.” sa MTG:s koncernchef Jørgen Madsen Lindemann i samband med köpet.

Marknaden för esport växte med 67 procent 2015. I år spås den växa med 43 procent till 4 miljarder kronor 2016, enligt en rapport från undersökningsbolaget Newzoo. År 2019 väntas omsättningen uppgå till 9,4 miljarder kronor (1,1, miljarder dollar), skriver sajten Venturebeat.

Trenden med massiva publikevenemang spås fortsätta i år då stora aktörer som sportkanalen ESPN get sig in i leken och speljättar som Activision Blizzard och Electronic Arts startar avdelningar för e-sport.

Den totala publiken har vuxit med 28 procent till 131 miljoner entusiaster världen över, enligt Newzoos rapport. Vidare har e-sport ytterligare 125 miljoner tittare som följer ligorna sporadiskt och främst ser de stora internationella tävlingarna.

”Under 2016 kommer Nordamerika att stärka sin ledande position när det gäller intäkter. Totalt 1,5 miljarder kronor (175 miljoner dollar) väntas genereras från merchandise, biljetter till evenemang, sponsorskap, annonsering, och rättigheter”, säger Pieter van den Heuvel, en e-sportanalytiker, i ett uttalande.

Han betonar samtidigt att en stor del av intäkterna kommer att hamna hos spelförläggarna.

”Kina och Korea kommer tillsammans att stå för 23 procent av globala intäkter inom esport. När det gäller publik står Asien för 44 procent”, säger han.

 


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post