Annons

Ny rapport: Svenska banker på digital efterkälke

Mårten Sellgren, partner på Deloitte och ansvarig för konsultområdet bank och försäkring.
Mårten Sellgren, partner på Deloitte och ansvarig för konsultområdet bank och försäkring. Foto: Press och Jessica Gow/TT
Kundnöjdheten hos bankerna har sjunkit drastiskt under de senaste åren. En ny rapport visar nu att den svenska banksektorn även ligger långt efter sina europeiska konkurrenter när det kommer till att erbjuda digitala tjänster. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska banksektorn har hamnat på efterkälken när det kommer till att erbjuda digitala och mobila tjänster till sina kunder. Det visar en ny rapport från revisionsbyrån Deloitte, vid namn "Digital Maturity Study", som Di Digital har tagit del av.

”Det generella resultatet för Sverige är inte jätteförvånande. Alla som arbetar inom sektorn har en medvetenhet och en insikt om att det finns andra länder som ligger steget före”, säger Mårten Sellgren, ansvarig för konsultområdet bank och försäkring på Deloitte.

Nio svenska aktörer har deltagit i undersökningen, däribland de fyra storbankerna Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank. Tillsammans placerar de sig i mittenskiktet – på plats 16 av 38 – bland länder i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Läs mer: Betalraketen Trustly ökar vinsten med 150 procent 

I framkant befinner sig i stället bankerna i Polen, Schweiz, Ryssland, Turkiet respektive Spanien. Dessa länder har ett betydligt bredare utbud av digitala tjänster, enligt rapporten.

”Bankmarknaden är väldigt lokal, så de svenska bankerna erbjuder ungefär samma tjänster och funktioner till sina kunder. De tittar mycket på sina närmaste konkurrenter och rättar sig efter varandra. Vi saknar spjutspets i form av en aktör som går före och driver fram en bred innovation inom hela sektorn, vilket finns i andra länder”, säger Mårten Sellgren.

Undersökningen har tagit hänsyn till hur digitaliserad den dagliga användningen av banktjänsterna är, hur lätt det är att söka information om sina banktjänster mobilt, om man kan öppna eller avsluta sitt konto online, och hur det digitala stödet till nya kunder ser ut.

Efter finanskrisen har bankernas fokus legat på att hålla nere kostnader

Läs mer: Rekordförlust för ekonomiappen Tink – men bankaffären växer: "Långt över förväntningarna" 

En brist som Mårten Sellgren pekar ut är att få svenska banker erbjuder digital vägledning och instruktionsfilmer om hur man blir kund eller flyttar över sina sparinnehav.

”Sedan 2010 har kundnöjdheten inom banksektorn sjunkit ganska drastiskt i Sverige. Det har säkert många orsaker, men en tydlig faktor är att kundernas förväntningar på de mobila tjänsterna inte motsvaras av bankerna. De lyckas helt enkelt inte leva upp till kraven”, säger han.

Varför har den svenska banksektorn hamnat på efterkälken?

”Efter finanskrisen har mycket fokus legat på att hålla nere kostnader, samtidigt som man har lagt kraft på att implementera nya regelverk och hantera högre kapitalkostnader. Storbankerna har traditionellt också haft trögrörliga organisationer och långa beslutsvägar.”

Samtidigt har Sverige och Norden på senare år producerat en hel uppsjö av startupbolag inom fintechsektorn. Enligt branschbedömingar finns det i dagsläget runt 500 aktiva startupföretag inom sektorn. Storbankerna har slagits om att fånga upp de allra mest innovativa idéerna, både genom nära samarbeten och delägarskap.

Vad behöver bankerna göra för att hämta ikapp försprånget?

”I grunden handlar det om större investeringar och en tydligare strategi. Det finns också stor potential i att samarbeta med snabbfotade fintechbolag, men än så länge har dessa inte lett fram till så mycket konkreta resultat.”

Har problemet gjort att svenska banker får svårare att locka nya kunder från varandra?

”Eftersom svenskarna är väldigt högt skuldsatta är den viktigaste anledningen till bankbyte att man får en bättre bolåneränta. Därför har nivån på de digitala tjänsterna inte varit utslagsgivande. Men nu ser vi ju för första gången seriösa utmanare även på bolånemarknaden, så situationen kan komma att förändras”, säger Mårten Sellgren.

Deloittes Mårten Sellgren understryker samtidigt att Sverige har alla förutsättningar att bli ledande inom digitala banktjänster. Gemensamma funktioner som Swish och Mobilt Bank-ID saknar till exempel motsvarigheter i de flesta andra länder.

”Om viljan finns tror jag att vi skulle kunna komma ikapp toppen inom fem år. I många länder är det ju konkurrenssituationen som drivit marknaden framåt, men i Sverige tror jag att motivationen kommer vara kostnadseffektiva lösningar som också ger bättre kundnöjdhet”, säger han.

Läs mer: Göran Persson om bolåneutmanarna: "De kommer få problem" 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies