Hoppa till innehållet

Ny rapport varnar: Dags för bokhandlare att ta Amazon på allvar

Svenska bokhandlare bör se över sina webbshoppar för Amazon laddar med all sannolikhet kanonerna. Det menar en ny rapport från pris- och marknadsföringskonsultföretaget Simon-Kucher & Partners. 

Amazon slog upp portarna i Sverige och Norden den 28 oktober i fjol. Vad som började som en nätbaserad bokhandel har med tiden blivit en av världens största handelsplatser, och även om fokus nuförtiden inte ligger på böcker så är sektionen fortfarande en viktig del i företaget.

Men svenska konsumenter är än så länge trogna sina svenska boklådor. Det visar Simon-Kucher & Partners undersökning, där man intervjuat 6 100 konsumenter i åtta marknader (se faktaruta nedan) kring deras läs-, lyssnings- och köpbeteende.

Av de intervjuade svenskarna svarade 70 procent att de använder bokhandlare på internet för inköp av fysiska böcker, och dessa handlare vinner även kampen om e-böcker med 46 procent av inköpen. Amazon och liknande marknadsplatser nyttjas i dagsläget enbart av ungefär 15 procent av svenska bokköpare, oavsett bokformat.

Ljudbokskampen vinns av strömningstjänster som  Storytel, Bookbeat och Nextory, som används av 42 procent av konsumenterna av formatet. Det gör Sverige till den mest penetrerade marknaden gällande strömningstjänster bland de undersökta länderna.

Läs mer: Gå med eller ta strid – svenska bolag måste välja Amazonstrategi 

Men inom en snar framtid kan landskapet se annorlunda ut, menar Andreas Jonason, managing partner på Simon-Kucher & Partners i Sverige.

”Det finns ingen anledning att tro att Amazon eller andra digitala spelare kommer att nöja sig med en marknadsandel för hela marknadsplatssegmentet på bara 15 procent, i Tyskland handlar mer än 60 procent av alla konsumenter böcker där”, kommenterar han. 

Simon-Kucher & Partners manar nu bokhandlare att se över sitt hus för att inte bli överkörda. 

”Utvecklingen visar att e-handeln är viktig för bokhandlare och andra som säljer böcker i fysiska butiker eftersom konsumenterna vill handla mer på nätet. Traditionella bokhandlare och utgivare bör därför reagera snabbt och utveckla strategier för e-handel så att deras marknadsandelar inte tas över av nätbokhandlare och internetmarknadsplatser som Cdon eller Amazon”, råder Andreas Jonason.

 

 

 

 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera