Hoppa till innehållet

Ny rekordsiffra: 85 procent av alla svenskar handlar på nätet

Nästan nio av tio svenskar e-handlade under november, enligt Postnord, vilket är en ny toppnotering för branschen. I snitt handlade vi för 3 814 kronor och 72 procent av alla köp genomfördes från inhemska butiker.

Paket sorteras på Postnords Veddesta-terminal i Järfälla, utanför Stockholm.
Paket sorteras på Postnords Veddesta-terminal i Järfälla, utanför Stockholm.Foto: Marcus Ericsson/TT.

Ungefär 85 procent av alla svenskar e-handlade under november 2020, fler än någon tidigare månad i historien, enligt en rapport från Postnord. 

Tillväxten är driven av den pågående coronapandemin, men även att julhandeln inleddes med den globala shoppinghögtiden Black Friday.

Ökningen är hela 25 procent jämfört med samma period i fjol. 

”Det hade sannolikt tagit två till tre normala år för att komma dit e-handeln är nu”, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, i en kommentar.

Det genomsnittliga beloppet för varje svensk som e-handlade för under november uppgick till 3 814 kronor, jämfört med 3 255 för ett år sedan.

Än så länge kan de lokala e-handlarna skatta sig lyckliga över trenden, 72 procent av alla köp gjordes nämligen från svenska butiker framför utländska plattformar.

Kläder och skor är de mest populära produktkategorierna, följt av skönhet och hälsa.

Postnord menar också att allt fler svenskar oroar sig för att de själva eller deras familj ska bli smittade av coronaviruset. Den siffran steg till 75 procent under november, en nivå som inte uppmätts sedan i april då smittspridningen först började ta fart i Sverige.

Totalt har 2 411 personer har svarat på enkäten, i åldrarna 18-79 år. 

Den har genomförts av Kantar Sifo, på uppdrag av Postnord i samarbete med intresseorganisationen Svensk Digital Handel och analysbolaget HUI Research.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera