Ungefär 85 procent av alla svenskar e-handlade under november 2020, fler än någon tidigare månad i historien, enligt en rapport från Postnord.
Tillväxten är driven av den pågående coronapandemin, men även att julhandeln inleddes med den globala shoppinghögtiden Black Friday.
Ökningen är hela 25 procent jämfört med samma period i fjol.
”Det hade sannolikt tagit två till tre normala år för att komma dit e-handeln är nu”, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, i en kommentar.
Det genomsnittliga beloppet för varje svensk som e-handlade för under november uppgick till 3 814 kronor, jämfört med 3 255 för ett år sedan.
Än så länge kan de lokala e-handlarna skatta sig lyckliga över trenden, 72 procent av alla köp gjordes nämligen från svenska butiker framför utländska plattformar.
Kläder och skor är de mest populära produktkategorierna, följt av skönhet och hälsa.
Postnord menar också att allt fler svenskar oroar sig för att de själva eller deras familj ska bli smittade av coronaviruset. Den siffran steg till 75 procent under november, en nivå som inte uppmätts sedan i april då smittspridningen först började ta fart i Sverige.
Totalt har 2 411 personer har svarat på enkäten, i åldrarna 18-79 år.
Den har genomförts av Kantar Sifo, på uppdrag av Postnord i samarbete med intresseorganisationen Svensk Digital Handel och analysbolaget HUI Research.