Hoppa till innehållet

Ny rekordsiffra: 85 procent av alla svenskar handlar på nätet

Nästan nio av tio svenskar e-handlade under november, enligt Postnord, vilket är en ny toppnotering för branschen. I snitt handlade vi för 3 814 kronor och 72 procent av alla köp genomfördes från inhemska butiker.

Paket sorteras på Postnords Veddesta-terminal i Järfälla, utanför Stockholm.
Paket sorteras på Postnords Veddesta-terminal i Järfälla, utanför Stockholm.Foto: Marcus Ericsson/TT.

Ungefär 85 procent av alla svenskar e-handlade under november 2020, fler än någon tidigare månad i historien, enligt en rapport från Postnord. 

Tillväxten är driven av den pågående coronapandemin, men även att julhandeln inleddes med den globala shoppinghögtiden Black Friday.

Ökningen är hela 25 procent jämfört med samma period i fjol. 

”Det hade sannolikt tagit två till tre normala år för att komma dit e-handeln är nu”, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, i en kommentar.

Det genomsnittliga beloppet för varje svensk som e-handlade för under november uppgick till 3 814 kronor, jämfört med 3 255 för ett år sedan.

Än så länge kan de lokala e-handlarna skatta sig lyckliga över trenden, 72 procent av alla köp gjordes nämligen från svenska butiker framför utländska plattformar.

Kläder och skor är de mest populära produktkategorierna, följt av skönhet och hälsa.

Postnord menar också att allt fler svenskar oroar sig för att de själva eller deras familj ska bli smittade av coronaviruset. Den siffran steg till 75 procent under november, en nivå som inte uppmätts sedan i april då smittspridningen först började ta fart i Sverige.

Totalt har 2 411 personer har svarat på enkäten, i åldrarna 18-79 år. 

Den har genomförts av Kantar Sifo, på uppdrag av Postnord i samarbete med intresseorganisationen Svensk Digital Handel och analysbolaget HUI Research.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera