Hoppa till innehållet

Ny Sifoundersökning om krisen: Så har stockholmarna tagit sitt ansvar

Nästan varannan stockholmare jobbar heltid hemifrån under coronakrisen. Det slås fast i en ny undersökning från Kantar Sifo som Tele2 låtit genomföra. Totalt har distansarbete ökat med 400 procent. ”Företagen har tagit myndigheterna på allvar”, säger Tele2:s Fredrik Stenberg.

65 procent av stockholmarna har jobbat hemma 50 procent eller mer under krisen. Ett bevis på att företagen lyssnat på myndigheterna, menar Tele2:s Fredrik Stenberg.
65 procent av stockholmarna har jobbat hemma 50 procent eller mer under krisen. Ett bevis på att företagen lyssnat på myndigheterna, menar Tele2:s Fredrik Stenberg.

45 procent av stockholmarna svarade att de jobbar heltid hemifrån. Det kan jämföras med 25 procent på landsbygden.

”Det är egentligen inte så förvånande eftersom Stockholm är mest utsatt för viruset just nu”, säger Fredrik Stenberg, affärsområdeschef över storföretagskunder på Tele2 TEL2 B +0,73%Dagens utveckling.

Men samtidigt säger det något om att företagen i huvudstaden faktiskt följt myndigheternas rekommendationer i stor utsträckning, menar han.

Lägger man till de personer som också säger att de jobbar 50 procent eller mer hemifrån är den den siffran hela 65 procent i Stockholm.

Läs mer: Svenskarna samlar alla streamingtjänster – växer 230 procent i coronakrisen 

Tele2 har gjort undersökningar om digitaliseringen av arbetsplatser sedan 2011. I år gjordes den ordinarie undersökningen i februari, innan coronakrisens riktiga utbrott.

Telekomjätten valde därför att gör om sin undersökning i april och har nu jämfört svaren.

Svaren visade en enorm ökning i just distansarbete.

Innan krisen var andelen av svenskarnas arbetstid som utfördes på distans 15 procent. I april var motsvarande siffra 57 procent – en ökning med 400 procent.

Andra intressanta förändringar i krisen är också att nästan var tredje person inom sektorn bank och finans (28 procent) svarar att de jobbar mer än tidigare.

Läs mer: Jan Carlzons portföljbolag hjälpte resenärer att strida mot flygbolagen – går i konkurs

”Gissningsvis så jobbar deras anställda mer för att börsen går sämre och att många i oroliga tider ser över sin privatekonomi”, säger Fredrik Stenberg om svaren i undersökningen.

De allra flesta (65 procent) som jobbar hemma sitter mindre än tio timmar i videomöten, men 7 procent sitter 20 timmar eller mer.

66 procent upplever att deras plattform för videokonferenser fungerar bra.

30 procent tycker däremot att videokonferensmöten är för effektiva och hade gärna önskat sig mer kallprat.

”Det vi vinner i effektivitet förlorar vi kanske i fördelar och synergier när människor faktiskt möts. Man ska inte underskatta det sociala och det är intressant att se hur det här påverkar företagskulturer, både hos oss och hos våra kunder”, säger Fredrik Stenberg vidare.

Läs mer: 5g-uppror på Facebook: Det här är sant och falskt om strålning

Och så kärnfrågan – har coronakrisen bidragit till en digital mognad som gör att fler kommer att kunna jobba hemifrån även när pandemin lagt sig?

Det är i alla fall 40 procent som säger att de kommer att jobba mer på distans även i framtiden.

”Vi har helt nya utmaningar som operatör men också även som stor arbetsgivare. Våra kunder har på väldigt kort tid vaknat upp i en helt ny värld och nu måste vi och de ställa om för att hantera att vi obehindrat ska kunna göra samma saker hemifrån som vi tidigare har gjort på våra kontor”, säger Fredrik Stenberg.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera