Annons

Ny Sifoundersökning om krisen: Så har stockholmarna tagit sitt ansvar

65 procent av stockholmarna har jobbat hemma 50 procent eller mer under krisen. Ett bevis på att företagen lyssnat på myndigheterna, menar Tele2:s Fredrik Stenberg.
65 procent av stockholmarna har jobbat hemma 50 procent eller mer under krisen. Ett bevis på att företagen lyssnat på myndigheterna, menar Tele2:s Fredrik Stenberg.
Nästan varannan stockholmare jobbar heltid hemifrån under coronakrisen. Det slås fast i en ny undersökning från Kantar Sifo som Tele2 låtit genomföra. Totalt har distansarbete ökat med 400 procent. ”Företagen har tagit myndigheterna på allvar”, säger Tele2:s Fredrik Stenberg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

45 procent av stockholmarna svarade att de jobbar heltid hemifrån. Det kan jämföras med 25 procent på landsbygden.

”Det är egentligen inte så förvånande eftersom Stockholm är mest utsatt för viruset just nu”, säger Fredrik Stenberg, affärsområdeschef över storföretagskunder på Tele2.

Men samtidigt säger det något om att företagen i huvudstaden faktiskt följt myndigheternas rekommendationer i stor utsträckning, menar han.

Lägger man till de personer som också säger att de jobbar 50 procent eller mer hemifrån är den den siffran hela 65 procent i Stockholm.

Läs mer: Svenskarna samlar alla streamingtjänster – växer 230 procent i coronakrisen 

Tele2 har gjort undersökningar om digitaliseringen av arbetsplatser sedan 2011. I år gjordes den ordinarie undersökningen i februari, innan coronakrisens riktiga utbrott.

Telekomjätten valde därför att gör om sin undersökning i april och har nu jämfört svaren.

Svaren visade en enorm ökning i just distansarbete.

Innan krisen var andelen av svenskarnas arbetstid som utfördes på distans 15 procent. I april var motsvarande siffra 57 procent – en ökning med 400 procent.

Andra intressanta förändringar i krisen är också att nästan var tredje person inom sektorn bank och finans (28 procent) svarar att de jobbar mer än tidigare.

Läs mer: Jan Carlzons portföljbolag hjälpte resenärer att strida mot flygbolagen – går i konkurs

”Gissningsvis så jobbar deras anställda mer för att börsen går sämre och att många i oroliga tider ser över sin privatekonomi”, säger Fredrik Stenberg om svaren i undersökningen.

De allra flesta (65 procent) som jobbar hemma sitter mindre än tio timmar i videomöten, men 7 procent sitter 20 timmar eller mer.

66 procent upplever att deras plattform för videokonferenser fungerar bra.

30 procent tycker däremot att videokonferensmöten är för effektiva och hade gärna önskat sig mer kallprat.

”Det vi vinner i effektivitet förlorar vi kanske i fördelar och synergier när människor faktiskt möts. Man ska inte underskatta det sociala och det är intressant att se hur det här påverkar företagskulturer, både hos oss och hos våra kunder”, säger Fredrik Stenberg vidare.

Läs mer: 5g-uppror på Facebook: Det här är sant och falskt om strålning

Och så kärnfrågan – har coronakrisen bidragit till en digital mognad som gör att fler kommer att kunna jobba hemifrån även när pandemin lagt sig?

Det är i alla fall 40 procent som säger att de kommer att jobba mer på distans även i framtiden.

”Vi har helt nya utmaningar som operatör men också även som stor arbetsgivare. Våra kunder har på väldigt kort tid vaknat upp i en helt ny värld och nu måste vi och de ställa om för att hantera att vi obehindrat ska kunna göra samma saker hemifrån som vi tidigare har gjort på våra kontor”, säger Fredrik Stenberg.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer