Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Ny sportjätte vill utmana kvällstidningarna på nätet

Gustaf Karling och Johan Ejermark
Gustaf Karling och Johan Ejermark Foto: Sara Edman, Create Communication
Traveas, som driver sajten svenskafans.com, köper ytterligare sex sportsajter, bland annat hockeysajten eliteprospects.com och fotbollssajten fotbolldirekt.se. Sett till räckvidd närmar sig det nya bolaget dominanterna Sportbladet och Expressen Sport på webben.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I november i fjol köpte den aktietorgsnoterade Traveas-koncernen sportsajten svenskafans.com av Stampen. Nu köper bolaget ytterligare en grupp varumärken inom sportmedia, bland dem sajterna fotbolldirekt.se, eliteprospects.com, everysport.com och hockeysverige.se.

 Säljare i affären är entreprenenörerna Johan Ejermark och Magnus Wide i bolaget Menmo. Affären sker i form av ett samgående där Traveas också föreslås byta namn till Everysport Media Group. Menmo kommer att äga 43 procent av bolaget, medan Traveas vd och grundare Gustaf Karling kvarstår som vd.

Sammantaget kommer den nya koncernens olika varumärken att nå över 2 miljoner unika läsare i veckan, säger Johan Ejermark. Branschdominanten Sportbladet registrerar i jämförelse en bra bit över 3 miljoner unika läsare per vecka i genomsnitt, enligt Kia Index.

Planen med den nya satsningen är att på allvar ta upp kampen med kvällstidningsdrakarna om annonspengarna på webben.

"Målet är att bli störst i Sverige. Efter det vill vi expandera i första hand ut i Norden, där vi också ser ett par kompletterande förvärv", säger Johan Ejemark, en av grundarna i Menmo,

De förvärvade sajterna omsätter tillsammans drygt 30 mkr och är lönsamma, säger säljaren Johan Ejermark. Traveas-koncernen omsatte knappt 17 mkr år 2014, med en förlust på 2,2 mkr, siffror som dock inte räknar in svenskafans.com. För helåret 2015, exklusive de nu förvärvade bolagen, räknar Traveas med en omsättning på omkring 23 mkr och lönsamhet på ebitda-nivå.

"Genom att vi nu får räckvidden på plats blir vi en mer intressant aktör för de stora annonsörerna i det här segmentet. Marknaden utvecklas just nu mycket åt konceptförsäljning och att man gör mer paket- och sponsorlösningar, inte bara ren bannerförsäljning som det kanske varit tidigare", säger Gustaf Karling.

Framöver är planen att även utöka försäjningen av sportdata till andra medier och spelbolag, samt försäljning av merchandise i olika former.

"Intäkter från slutanvändare är vårt svagaste ben idag. Vi driver en hyfsat framgångsrik e-handel med böcker, kläder, resor och liknande. Där hoppas jag att vi kommer kunna växa ganska kraftigt", fortsätter Johan Ejermark.


Förvärvar sex sajter, ett säljbolag och ett databolag

Traveas köper sammanlagt sex sportsajter av Johan Ejermark och Magnus Wide. De är: 

Försäljningen omfattar även bolaget Everysport AB, som säljer sportdata till medier och spelbolag, samt annonsbolaget Sportsverige AB, som representerar bland andra TV4:s Fotbollskanalen i Sverige.


(Rättelse) Tidigare uppgavs felaktigt att det nya bolaget Everysport Media Group nådde fler unika webbläsare per vecka än Sportbladet och Expressen Sport. Det stämmer inte, baserat på statistik från Kia Index.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post