Hoppa till innehållet

Ny sportjätte vill utmana kvällstidningarna på nätet

Traveas, som driver sajten svenskafans.com, köper ytterligare sex sportsajter, bland annat hockeysajten eliteprospects.com och fotbollssajten fotbolldirekt.se. Sett till räckvidd närmar sig det nya bolaget dominanterna Sportbladet och Expressen Sport på webben.

Gustaf Karling och Johan Ejermark
Gustaf Karling och Johan EjermarkFoto: Sara Edman, Create Communication

I november i fjol köpte den aktietorgsnoterade Traveas-koncernen sportsajten svenskafans.com av Stampen. Nu köper bolaget ytterligare en grupp varumärken inom sportmedia, bland dem sajterna fotbolldirekt.se, eliteprospects.com, everysport.com och hockeysverige.se.

 Säljare i affären är entreprenenörerna Johan Ejermark och Magnus Wide i bolaget Menmo. Affären sker i form av ett samgående där Traveas också föreslås byta namn till Everysport Media Group. Menmo kommer att äga 43 procent av bolaget, medan Traveas vd och grundare Gustaf Karling kvarstår som vd.

Sammantaget kommer den nya koncernens olika varumärken att nå över 2 miljoner unika läsare i veckan, säger Johan Ejermark. Branschdominanten Sportbladet registrerar i jämförelse en bra bit över 3 miljoner unika läsare per vecka i genomsnitt, enligt Kia Index.

Planen med den nya satsningen är att på allvar ta upp kampen med kvällstidningsdrakarna om annonspengarna på webben.

"Målet är att bli störst i Sverige. Efter det vill vi expandera i första hand ut i Norden, där vi också ser ett par kompletterande förvärv", säger Johan Ejemark, en av grundarna i Menmo,

De förvärvade sajterna omsätter tillsammans drygt 30 mkr och är lönsamma, säger säljaren Johan Ejermark. Traveas-koncernen omsatte knappt 17 mkr år 2014, med en förlust på 2,2 mkr, siffror som dock inte räknar in svenskafans.com. För helåret 2015, exklusive de nu förvärvade bolagen, räknar Traveas med en omsättning på omkring 23 mkr och lönsamhet på ebitda-nivå.

"Genom att vi nu får räckvidden på plats blir vi en mer intressant aktör för de stora annonsörerna i det här segmentet. Marknaden utvecklas just nu mycket åt konceptförsäljning och att man gör mer paket- och sponsorlösningar, inte bara ren bannerförsäljning som det kanske varit tidigare", säger Gustaf Karling.

Framöver är planen att även utöka försäjningen av sportdata till andra medier och spelbolag, samt försäljning av merchandise i olika former.

"Intäkter från slutanvändare är vårt svagaste ben idag. Vi driver en hyfsat framgångsrik e-handel med böcker, kläder, resor och liknande. Där hoppas jag att vi kommer kunna växa ganska kraftigt", fortsätter Johan Ejermark.


Förvärvar sex sajter, ett säljbolag och ett databolag

Traveas köper sammanlagt sex sportsajter av Johan Ejermark och Magnus Wide. De är: 

Försäljningen omfattar även bolaget Everysport AB, som säljer sportdata till medier och spelbolag, samt annonsbolaget Sportsverige AB, som representerar bland andra TV4:s Fotbollskanalen i Sverige.


(Rättelse) Tidigare uppgavs felaktigt att det nya bolaget Everysport Media Group nådde fler unika webbläsare per vecka än Sportbladet och Expressen Sport. Det stämmer inte, baserat på statistik från Kia Index.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera