Hoppa till innehållet

Ny stor undersökning: Så slår du dig in på miljardmarknaden

Den gigantiska kinesiska marknaden lockar många svenska detaljhandlare – men för att lyckas locka de kinesiska kunderna krävs ett helt annat tänk, menar Joakim Abeleen på Business Sweden. Mobilbetalningar och åsikter från influencers är två saker som väger tungt när kineserna handlar.

Gatuvy i Hongkong.
Gatuvy i Hongkong.Foto: Moa Kärnstrand

Organisationen Business Sweden har undersökt kinesiska konsumenters shoppingvanor, och vad som krävs av svenska detaljhandelsbolag för att lyckas på den kinesiska marknaden.

”Detaljhandeln har visat ett stort intresse av att etablera sig i Kina. Därför är det är viktigt för de svenska företagen att förstå den kinesiska konsumenten, det är en komplex och annorlunda marknad”, säger Joakim Abeleen, kontorschef på Business Sweden i Peking.

Rapporten är bland annat baserat på intervjuer med 1.500 konsumenter från de fyra storstäderna Peking, Shanghai, Guangzhou och Shenzhen.

”Det är de städer som är mest ekonomiskt utvecklade, och också de städer där svenska företag oftast börjar när de etablerar sig i Kina.”

Sex huvudpunkter lyfts fram som extra viktiga: att finnas på flera olika plattformar, möjligheten att betala med sin mobiltelefon, kvalitativa produkter, individanpassade lojalitetsprogram, betyg från influencers och miljömedvetenhet.

”Alla sex punkter är kritiska men vissa är mer basala än andra. Hanterar du till exempel inte mobilbetalningar får du inga köpare”, säger Joakim Abeleen.

En stor majoritet av konsumenterna, 82 procent, sköter sina betalningar via olika betalappar. För svenska företag skulle det innebära att appar som Alipay och Wechat Pay, de två dominerande aktörerna i Kina, måste finnas som betalningsalternativ.

”Samarbetar man med större plattformar i Kina finns redan de här betalningsmetoderna på plats. Om man däremot är en egen butik så måste man aktivt ta beslutet att införa det här. Samma sak gäller för butiker i Sverige, när kineser kommer hit på semester vill de kunna betala genom mobilen”, menar Joakim Abeleen.

Kina har världens största onlinemarknad när det kommer till detaljhandel. Värdet på marknaden beräknas uppgå till över 4.000 miljarder kronor – 1,5 gånger mer än den europeiska.

Samtidigt är det bara 16 procent av de tillfrågade konsumenterna som uppger att de bara handlar genom digitala kanaler. Värdet av att erbjuda shopping både online och i fysisk butik väger alltså tungt hos de kinesiska köparna.

”Den fysiska handeln är fortfarande överordnad e-handeln, även om e-handeln ökar i Kina. Däremot är det lättare att etablera sig genom e-handeln, men då har kunden inte heller möjlighet att känna på produkten. Eftersom kvalitet är det attribut som har störst betydelse vid ett köp är det en viktig del av processen.”

Där kommer betydelsen av influencers in i bilden. Kan kunderna inte inspektera produkten på egen hand använder de sig i stället av recensioner och åsikter från influencers för att skapa sig en bild. 81 procent av de tillfrågade kineserna uppgav att de tar del av andras åsikter innan de själva köper produkten.

”I Kina finns det nischade microinfluencers. Det gäller att synas även i de kanalerna, annars når man inte kunderna.”

Många konsumenter utgår även från hur miljövänligt ett visst företag eller märke är när de väljer produkt. Där har de svenska aktörerna ett försprång, 41 procent av de kinesiska konsumenterna associerar svenska märken med hållbarhet. Däremot är de inte villiga att betala extra för ekovänliga varor.

”Det handlar om att lyfta miljömedvetenheten i varumärkesbyggandet och att kommunicera det. Då blir du mer attraktiv. Men än så länge är det svårt att ta betalt för miljöfaktorn. I stället är det andra faktorer, som kvalitet, man kan ta betalt för”, säger Joakim Abeleen.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera