Traditionella taxiaktörer lever under krav på att dess bilar ska vara utrustade med en taxameter, vilket utmanare som Uber och Heetch har undgått sedan de etablerat sig i Sverige efter 2013.
Nu för regeringen fram ett nytt lagförslag som ska skärpa kontrollen av branschen. Det går i korthet ut på att alla bolag ska tvingas ansluta sina fordon till en av två taxikategorier.
Det nuvarande systemet med krav på taxameter och redovisningscentral kommer att finnas kvar. Därutöver ska en ny kategori införas som tillåter nya tekniska lösningar och affärsmodeller, där det krävs att bolaget har en beställningscentral som tar emot bokningen och att kunden erbjuds ett fast pris innan resan.
Taxibolag som inte vill använda taxameter kommer alltså behöva ansluta sig till den nya kategorin med beställningscentraler. Denna plattform kan dock vara en app eller en hemsida och sannolikt lever Ubers och Heetchs nuvarande tjänster upp till kraven.
”Vi välkomnar att man gör det lättare för taxibranschen – däremot behöver detta regelverk kompletteras”, säger Hicham Larhnimi, Sverigechef för taxitjänsten Heetch, till Di Digital.
Regleringen föreslås träda i kraft 2020. Det anser Hicham Larhnimi ligger för långt bort.
Under regelverket kommer digitala taxitjänster till exempel inte att kunna plocka upp passagerare på gatan, säger han.
Läs mer: Guldregn över Kry-utmanaren Visiba
Heetch bedrev fram till nyligen en olaglig samåkningstjänst. Numera bedriver bolaget en digital taxitjänst som liknar Ubers nuvarande verksamhet i Sverige.
I det nya lagförslaget finns fortsatt krav på att föraren ska ha en taxilegitimation, vilket stänger möjligheten till samåkningstjänster som Uber Pop, som lades ner i maj 2016.
”De får anpassa sig efter regelverket. I den mån de inte klarar att göra det så blir de tvungna att upphöra. Vi kommer inte att tveka kring att den som bedriver taxiverksamhet måste uppfylla de här kraven”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), till Dagens Nyheter.
För att få taxitrafiktillstånd från Transportstyrelsen krävs det i dag att chauffören eller chaufförens arbetsgivare har 100 000 kronor i kapital, något det nya lagförslaget inte behandlar. Den nivån är för hög, anser Heetchs Sverigechef.
”För att få åkare att välja en digital taxitjänst krävs det andra ekonomiska incitament”, säger Hicham Larhnimi.
Läs mer: Uber-konkurrenten lägger ner samåkningstjänst efter dom