Hoppa till innehållet

Ny tjänst ska göra toppkrogar till frilanskontor

Har du velat jobba ett par timmar på en restaurang men känt dig ovälkommen? Nu lanseras Palaver som gör just det möjligt på ett gäng toppkrogar i Stockholm och Göteborg.

Melker Anderssons krogar Mother och Vigårda finns med i appen Palaver.
Melker Anderssons krogar Mother och Vigårda finns med i appen Palaver.Foto: TT

En mängd egenföretagare, frilansare och andra som arbetar utanför kontoret kan ses sitta i timmar över en kopp kaffe på kaféer. Nu vill Palaver få även restaurangerna att öppna sina dörrar för dem, under timmarna när de har få gäster.

Genom att checka in via appen på en av restaurangerna får användarna, förutom fika för 45 kronor och uppåt, även en samlad redovisning över de så kallade platskostnaderna i slutet av månaden.

”Marknaden för det här är väldigt omogen. Det finns coola kontorshotell och kaféerna har också kommit lite längre. Men det vi gör är att öppna upp de fina restaurangerna, där kan du få en helt annan typ av upplevelse. Du kan sitta lugnare, få större ytor och en annan typ av service. Inte för att kaféerna inte är bra men vi profilerar platserna utifrån hur de är i ett jobbperspektiv”, säger Palavers vd Peter Henning.

Foto:
Kontorsplatsappen Palaver lanseras i Stockholm och Göteborg i augusti. 

Bolaget som lanserar sin tjänst i augusti är finansierat av fem grundare, varav Henrik Wetterdal är en av dem. Han var tidigare vd för F12-gruppen och Sverigechef för Dell. Även finansprofilen Erik Mitteregger har investerat i bolaget, däremot är det oklart hur mycket.

Läs även: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen

”Vi har alla investerat rätt mycket i det här men jag vill inte gå ut med en summa”, säger Peter Henning. 

Det vi gör är att öppna upp de fina restaurangerna, där du kan få en helt annan typ av upplevelse.

Av det 50-tal kaféer och restauranger, som slår upp dörrarna för app-användarna i slutet av augusti, finns även några av toppkrögarna Melker Andersson och Pontus Frithiofs restauranger med. En av dem är restaurangen Mother på Mäster Samuelsgatan i Stockholm.

”Det finns tider när vi inte har några gäster och vi har jobbat med sådana här initiativ internt för att försöka nyttja lokalerna för mer än för lunch och middag. Men det är ju jättebra att ett företag gör det här”, säger Melker Andersson.

Foto:
Mother är en av restaurangerna som Palaver-användare kan checka in i. 

Till en början kommer Palaver att erbjuda tjänsten i Stockholm och Göteborg men ser på sikt en möjlighet att expandera utomlands.

”Vi börjar här för att bevisa affärsmodellen men sen kommer den vara lätt att skala upp. I London och New York är hyrorna dyrare och där är också det här beteendet mer utvecklat. Det långsiktigt målet är att nå ut bredare”, säger Peter Henning. 

Att sitta och jobba mellan klockan 13 och 17 på en av Melker Anderssons krogar kan låta lockande, men vad får man egentligen för pengarna?

”Du får ingen varmrätt för 45 kronor”, säger Melker Andersson och skrattar.

”Men man kan komma till oss utan att känna att man måste äta en meny. Under de här tiderna finns det då ett utbud från 45 kronor.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera