Annons

Ny undersökning: Så många följare är falska på Sveriges största twitterkonton

Foto: Santiago Nunez
Närmare en tredjedel av följarna till Sveriges största twitterkonton är fejk, enligt en ny undersökning från Sveriges Annonsörer.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Upp till 30 procent av Sveriges största twitterkontons följare består av så kallade fejkkonton. Det visar en granskning gjord av Sveriges Annonsörer.

Med hjälp av tredjepartstjänsterna Twitteraudit och Fakers statuspeople har de granskat 300 av Sveriges största och mest inflytelserika konton. Enligt det första verktyget består i snitt 24,44 procent av deras följare av fejkkonton. Enligt det andra handlar det om 30 procent.

"Som annonsör vill man nå äkta människor med ett äkta engagemang och jag tror att vi måste bli än mer kritiska till datan vi får och verkligen följa upp om det är riktiga individer som sett våra budskap eller om det är botar eller fejkföljare", säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Twitter själva menar att det är svårt att definiera vad som är ett fejkkonto. 

"Eftersom Twitter är öppet för många olika användare och profiler är det svårt att dra en tydlig gräns. Det finns exempelvis ett konto som är registrerat för Gud, är det riktigt eller fejk? Men, vi jobbar på att säkerställa att det är en riktig person bakom alla konton och exempelvis har vi en e-mail konfirmation av ens konto", säger företagets Europeiska public policychef till Sveriges Annonsörer.

TT/Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer