Hoppa till innehållet

Ny undersökning: Kontorsarbetare kan tänka sig gå ner i lön vid fortsatt distansarbete

Nästan en tredjedel av svenska kontorsarbetare kan tänka sig att sänka sin lön i utbyte mot att få arbeta helt på distans. Framförallt är det mer fritid och sparade pengar till följd av att slippa pendla som är motivationen. Det visar en ny undersökning av Sifo på uppdrag av molntjänstföretaget Citrix.

Framförallt är det mer fritid och sparade pengar till följd av att slippa pendla som är motivationen till att gå ner i lön för fortsatt distansarbete.
Framförallt är det mer fritid och sparade pengar till följd av att slippa pendla som är motivationen till att gå ner i lön för fortsatt distansarbete.Foto: Pontus Lundahl/TT

En majoritet av kontorsarbetare är öppna för ändrad lön vid permanent distansarbete, med 31 procent som kan tänka sig att gå ned i lön för att få jobba hemifrån. 

”Tekniken för distansarbete är inte ny i sig, men pandemin har fått fler att prova och ta den till sig. Många har också insett fördelarna med att jobba på distans. Mer flexibilitet och fritid står högt upp på önskelistan för yrkesarbetande generellt”, säger Suzana Drakulic, Sverigechef på molntjänstföretaget Citrix.

Samtidigt vill ungefär lika många tvärtemot ha mer betalt för att övergå till permanent distansarbete. Att arbetsgivaren skulle spara in på kontorsutgifter anges vara huvudskälet till en förväntan om löneförhöjning, följt av en ökad produktivitet vid distansarbete och att de arbetar längre arbetsdagar på distans. 

Yngre är i högre utsträckning öppna för en lönesänkning än äldre. I åldersgruppen 18–24 år angav 42 procent att de skulle acceptera en lönesänkning, jämfört med 18 procent i gruppen 55–65 år. 

För män är andelen som kan tänka sig att gå ned i lön högre – 37 procent jämfört med 26 procent av kvinnor. 

Undersökningen genomfördes av Onepoll under perioden 21 januari–28 januari 2021. Totalt intervjuades 1000 kontorsarbetare. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera