Hoppa till innehållet

Ny utmanare inom digitala lån

Nystartade Lendlink vill utmana Lendify, Tessin och de andra startupbolagen inom den snabbväxande marknaden för så kallade peer to peer-lån. Bolaget har redan tagit in 7 Mkr i riskkapital och söker ytterligare 16-17 Mkr under hösten.

Fredrik Tham, vd för Lendlink.
Fredrik Tham, vd för Lendlink.

I USA är den digitala lånesektorn redan en miljardindustri, tack vare bolag som Lending Club och Prosper. Men i Sverige är branschen för peer to peer-lån fortfarande relativt ny. Två av de ledande aktörerna just nu är Toborrow, som förmedlar lån från privatpersoner till företag, och Tessin som hjälper privatpersoner investera direkt i olika fastighetsprojekt.

Toborrow har exempelvis förmedlat 16,6 Mkr sedan lanseringen i september i fjol och snitträntan ligger just nu på 9,2 procent. Tessin uppger att man förmedlat 86 Mkr sedan starten i maj i fjol.

Tre andra aktörer är börsbolaget Trustbuddy, privatlånesajten Lendify och crowdfundingsajten Fundedbyme som börjat förmedla lån från privatpersoner till företag.

Nu ger sig ett nytt bolag vid namn Lendlink in på marknaden. Tjänsten gick live i början av juli men det är först nu som bolaget går ut och marknadsför sig själva.
”Vi vill skära bort alla finansiella mellanhänder mellan långivare eller låntagare. Detta ska ersätta blankolån, det vill säga det är stabila låntagare. Långivarna är privatpersoner, företagare och professionella investerare”, säger Fredrik Tham, medgrundare och operativ chef för Lendlink.

Läs mer: Amerikanskt ras skakar digitala låneföretag

Han startade LendLink i fjol tillsammans med Casper Hallas. Båda är 40-årsåldern och har lång erfarenhet från både it- och finansvärlden. En tidig investerare i bolaget är Hans de Back, som har erfarenhet av peer to peer-marknaden i Australien och Singapore.

”Första rundan började på 7 Mkr och bestod av grundarna, vänner och familj. Det har räckt till att bygga upp plattformen, rekrytera fyra personer och lansera. Vi ska ta in ytterligare 16-17 Mkr under hösten”, säger Fredrik Tham. 

Tjänsten fungerar som en internetbank med Bank-ID som inloggningsmetod. Via bolagets hemsida kan privatpersoner låna ut 200 kronor och uppåt. Lånen ligger på totalt mellan 30 000 och 150 000 kronor.

”Man kan dock inte låna ut mer än tio procent av sin portfölj till en enskild låntagare”, säger Fredrik Tham och betonar vikten av att sprida riskerna.

Lånen amorteras efter hand och räntan ligger på mellan 4-6 procent i snitt, eller något mer för lån med högre risk. Det är Lendlink som själva sätter räntan, baserat på en kreditbedömning. Bolaget tjänar pengar genom att ta ut en uppläggningsavgift från låntagarna och en serviceavgift från långivarna.

”Vi lanserar i Sverige och det är här vi ska bevisa oss själva. Men ambitionen är att expandera nästa år till minst ett nordiskt land”, slår Fredrik Tham fast.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera