Hoppa till innehållet

Ny vändning i jätteaffären – parterna ska träffas på onsdag

Chipptillverkarna Qualcomm och Broadcom planerar att träffas på onsdag för att diskutera det senaste budet på 121 miljarder dollar, motsvarande 960 miljarder kronor. Det rapporterar Reuters med hänvisning till källor.

Broadcoms vd Hock Tan under en gemensam presskonferens med USA:s president Donald Trump i november 2017.
Broadcoms vd Hock Tan under en gemensam presskonferens med USA:s president Donald Trump i november 2017.Foto: Evan Vucci

Det var i november 2017 som Singaporebaserade Broadcom först började uppvakta Qualcomm med ett bud på 105 miljarder dollar, eller 72 dollar per aktie. Det budet fick kalla handen av Qualcomms styrelse som förra veckan även avvisade Broadcoms reviderade bud på 121 miljarder dollar eller 82 dollar per aktie. 

Samtidigt sträckte Qualcomms styrelse ur en olivkvist och bjöd in Broadcom för att diskutera meningsskiljaktigheterna kring Qualcomms värdering och vilka åtgärder som krävs för att konkurrensmyndigheterna ska ge sin eventuella välsignelse. 

Enligt Reuters källor planerar parterna nu att träffas på onsdagen, vilket i sådana fall blir första gången som Broadcom och Qualcomm diskuterar affären. 

Båda bolagen har avböjt att kommentera Reuters uppgifter. 

Läs mer: Qualcomm nobbar jättebudet på 960 miljarder 

Budstriden har även utvecklats till något av ett flerfrontskrig och som en del av sin strategi har Broadcom nominerat en ny styrelse till Qualcomm, vilket bolagets aktieägare ska rösta om den 6 mars. 

Broadcom levererar chipp för bland annat wifi och bluetooth medan Qualcomm framförallt är inriktade mot mobilnäten. Enligt Reuters är jätteaffären en del av en pågående konsolidering av sektorn i spåren av att smartphonetillverkare som Apple och Samsung använder sin marknadsposition för att förhandla ned priser. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera