Hoppa till innehållet

Ny XC90 klar för Uber - då ska var tredje Volvo vara självkörande

Volvo Cars och Uber presenterar en produktionsklar XC90 som ska vara redo för autonom körning. 

”I mitten av nästa årtionde förväntar vi oss att en tredjedel av alla bilar som säljs kommer att vara helt autonoma”, kommenterar Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars.

Monteringsfabriken på Volvo i Torslanda i Göteborg. Längst fram en XC90.
Monteringsfabriken på Volvo i Torslanda i Göteborg. Längst fram en XC90.Foto: Thomas Johansson/TT

Volvo Cars VOLCAR B +0,95%Dagens utveckling och Uber har sedan 2016 ett samarbete som ska resultera i leveranser av ”tiotusentals autonoma självkörande bilar” på sikt.

Den bil som nu presenteras är en XC90 med flera reservsystem för styrning och bromsar. Om ett eller flera av de primära systemen fallerar ska reservsystemen snabbt stanna bilen.

Förutom de här nödsystemen har bilen en uppsättning sensorer på och inuti bilen som byggts för Ubers eget självkörande system för stadsmiljöer.

Enligt företagen har den bil man nu presenterar som färdig för produktion kapacitet att köra helt själv, vilket ska göra det överflödigt att ha en människa bakom ratten. Så är det nämligen inte nu, Uber måste ha en person som sitter och övervakar bilen.

I en kommentar säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson:

”Vi tror att autonom körteknik kommer att göra att vi kan förbättra säkerheten ytterligare, grunden för vårt företag. I mitten av nästa årtionde förväntar vi oss att en tredjedel av alla bilar som säljs kommer att vara helt autonoma.”

Det är stora ord med tanke på att det bara är drygt 5 år kvar till 2025. Autonom körning av olika grader brukar delas in i fem steg, där det femte innebär en helt självkörande bil, och övriga steg på vägen dit består av olika typer av förarstöd som adaptiv farthållare och filhållningsassistens. 

Många analytiker och chefer i bilbranschen har uttryckt tveksamhet kring om det är möjligt att nå dit på bara fem år. Och även om tekniken skulle vara mogen för att klara snörök, slask och dimma är det oklart hur regelverket ska utformas för hur självkörande bilar ska samsas med vanliga bilar i trafiken. Algoritmerna måste också bli bättre på att kunna hantera oförutsedda händelser. 

Håkan Samuelsson har själv pratat om att helt autonoma fordon förmodligen kommer att behöva köra betydligt långsammare än vad vi människor gör. Om målet är att helt undvika olyckor är det tveksamt om motorvägsfart är möjlig, att bromsa från 110 km/tim för att exempelvis undvika en viltolycka, utan att orsaka en följdolycka, är svårt. 

Bilen måste ha tillräckligt bra grepp mot underlaget och även om en dator kan ha snabbare reaktionstid än en människa sätter fysikens lagar gränser för hur snabbt det går att få stopp på en bil.

I mars i fjol inträffade en dödsolycka i vilken en kvinna blev påkörd av en självkörande Volvo XC90 i Uber-trafik. Vid olyckan i Arizona i USA satt en person i förarsätet, men utan att ha händerna på ratten eller blicken riktad mot vägen framför bilen. Bilen styrdes då av Ubers system, och Volvos autobroms ska ha varit urkopplad vid tillfället.

Från Volvos sida planerar man att i nästa plattform, SPA2, bygga in autonom teknik som gör det möjligt för bilarna att köra själva i tydligt skyltade områden som på motorvägar och ringleder.

Uber, och konkurrentern Lyft, är noterade på Nasdaq i New York. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera