Efter uppgifter om att Stockholms stads trafikkontor ser över möjligheterna att begränsa delningstjänster för elscootrar, verkar det som att fordonen blir kvar på gatorna.
Nu meddelar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) att han ger elscootrarna tummen upp.
”Jag är i grunden positiv till detta. På den här nya elfordonsmarkanden dyker det hela tiden upp nya typer av innovativa transportmedel. Kan vi lösa det här tillsammans med aktörerna så ska vi försöka göra det”, säger han till Di Digital.
Det är upp till politikerna i trafiknämnden att besluta hur man går vidare med frågan.
Di Digital har tagit del av uppgifter som antyder att trafikkontoret planerar att rekommendera politikerna att vidta åtgärder som kan begränsa delningstjänsternas möjligheter att ställa ut sina elscootrar.
Läs mer: Stockholms stad vill stoppa nya elscootrarna
Men Daniel Helldéns besked är att han arbetar för att försökra samarbeta med delningstjänster som erbjuder elfordon i staden. I ryggen har han politisk majoritet genom den nybildade blågröna majoriteten i Stockholm.
”Vad jag sagt till trafikkontoret är att vi ska försöka integrera det här i stadsmiljön som något vi kan ha nytta av. Når vi inte dit, att det blir en problematisk situation, så får vi ta tag i det då”, säger han.
Vilken kritik mot elscootrarna har du tagit del av?
”Det finns de som anser att det här är problematiskt, som tycker att de här står i vägen på trottoarer och det måste vi lösa. Det gäller inte bara Voi, det gäller alla.”
En central del i delningstjänsternas affärsmodell är att man som användare ska kunna hämta och lämna elscootrarna var som helst. Trafikkontoret utreder nu om det i fortsättningen ska vara möjligt.
Hur scootrarna lämnas är också en knäckfråga för Daniel Helldén.
”Frågan är hur vi kan hitta möjligheter till att välja ut specifika platser där man ställer fordonen gemensamt med bolagen, så att de kan tillhandahålla tjänster som Stockholmare vill ha utan att det är störande”, säger han.
Tidigare i veckan hade Daniel Helldén ett möte med Voi Technology, som var först med att lansera elscootrar i Sverige och Stockholm. Det mötet ska enligt trafikborgarrådet ha varit lyckat.
”Det var ett bra möte. De beskrev sin affärsmodell och hur deras tjänst fungerar. Sedan har vi diskuterat om det finns olika sätt att styra upp verksamheten så att alla känner sig nöjda med de här mer friflytande systemen som inte är knutna till specifika platser”, säger han.