Hoppa till innehållet

Nya beskedet: Elscootrarna får tummen upp

Elscootrarna verkar få stanna på Stockholms gator. Trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) är positiv till scootrarnas framtid och vill samarbeta med aktörerna för att låta dem vara kvar.

Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad.
Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad.

Efter uppgifter om att Stockholms stads trafikkontor ser över möjligheterna att begränsa delningstjänster för elscootrar, verkar det som att fordonen blir kvar på gatorna.

Nu meddelar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) att han ger elscootrarna tummen upp.

”Jag är i grunden positiv till detta. På den här nya elfordonsmarkanden dyker det hela tiden upp nya typer av innovativa transportmedel. Kan vi lösa det här tillsammans med aktörerna så ska vi försöka göra det”, säger han till Di Digital.

Det är upp till politikerna i trafiknämnden att besluta hur man går vidare med frågan.

Di Digital har tagit del av uppgifter som antyder att trafikkontoret planerar att rekommendera politikerna att vidta åtgärder som kan begränsa delningstjänsternas möjligheter att ställa ut sina elscootrar.

Läs mer: Stockholms stad vill stoppa nya elscootrarna 

Men Daniel Helldéns besked är att han arbetar för att försökra samarbeta med delningstjänster som erbjuder elfordon i staden. I ryggen har han politisk majoritet genom den nybildade blågröna majoriteten i Stockholm.

”Vad jag sagt till trafikkontoret är att vi ska försöka integrera det här i stadsmiljön som något vi kan ha nytta av. Når vi inte dit, att det blir en problematisk situation, så får vi ta tag i det då”, säger han.

Vilken kritik mot elscootrarna har du tagit del av?

”Det finns de som anser att det här är problematiskt, som tycker att de här står i vägen på trottoarer och det måste vi lösa. Det gäller inte bara Voi, det gäller alla.”

En central del i delningstjänsternas affärsmodell är att man som användare ska kunna hämta och lämna elscootrarna var som helst. Trafikkontoret utreder nu om det i fortsättningen ska vara möjligt.

Hur scootrarna lämnas är också en knäckfråga för Daniel Helldén.

”Frågan är hur vi kan hitta möjligheter till att välja ut specifika platser där man ställer fordonen gemensamt med bolagen, så att de kan tillhandahålla tjänster som Stockholmare vill ha utan att det är störande”, säger han.

Tidigare i veckan hade Daniel Helldén ett möte med Voi Technology, som var först med att lansera elscootrar i Sverige och Stockholm. Det mötet ska enligt trafikborgarrådet ha varit lyckat.

”Det var ett bra möte. De beskrev sin affärsmodell och hur deras tjänst fungerar. Sedan har vi diskuterat om det finns olika sätt att styra upp verksamheten så att alla känner sig nöjda med de här mer friflytande systemen som inte är knutna till specifika platser”, säger han.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera