Annons

Nya bud: Spotify-konkurrenten kan trots allt noteras i år

Tencents president Martin Lau och Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Tencents president Martin Lau och Spotifys vd och grundare Daniel Ek. Foto: TT.
Spotifys konkurrent Tencent Music kan gå till börsen redan i år – trots tidigare uppgifter om att bolaget valt att skjuta på sin notering till 2019.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Streamingbolaget Tencent Music har flera gånger skjutit upp sin planerade börsnotering. Tidigare i veckan kom uppgifter om att det kinesiska företaget valt att skjuta på sin introduktion på New York-börsen till 2019.

Nu syns dock tecken på att noteringen ändå kan bli av i år. Enligt Bloomberg News källor har Tencent Music preliminära planer på att låta bolaget noteras den 12 december - ett datum som dock kan komma att ändras. 

Bolaget, med det kinesiska teknikkonglomeratet Tencent som majoritetsägare, siktade ursprungligen på en notering i oktober. Denna ställdes dock in med kort varsel på grund av en skakig börs.

December brukar anses vara en mindre bra månad för noteringar i New York - medan börser i många delar av världen håller aktiviteten uppe året ut slår New York ofta av på takten. Det senaste decenniet har bara tre noteringar på över 1 miljard dollar genomförts under december månad i USA.

Läs mer: Spotify-konkurrenten kan skjuta upp börsnotering 

Vid noteringen av Tencent Music, vars verksamhet påminner en del om svenska Spotify, har förhoppningarna på förhand varit att ta in uppemot 2 miljarder dollar eller 18 miljarder kronor i nytt kapital. Vissa investerare bedömer att företaget kan få en värdering på drygt 25 miljarder dollar, eller 210 miljarder kronor, i samband med introduktionen.

Spotify och Tencent har för övrigt ett komplicerat förhållande till varandra. Den svenska musikjätten har en betydande ägarpost på cirka 9 procent i Tencent Music efter ett aktieutbyte förra året. Tencent var i sin tur Spotifys tredje största ägare inför bolagets börsnotering i april.

Under tredje kvartalet visade Spotify för första gången svarta siffror på sista raden, med en nettovinst på 440 miljoner kronor. Det berodde på en finansiell engångseffekt i form av positiva skatteffekter, kopplat till delägarskapet i just Tencent Music.

(Direkt/Di Digital)

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer