Annons

Nya bud: Spotify-konkurrenten kan trots allt noteras i år

Tencents president Martin Lau och Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Tencents president Martin Lau och Spotifys vd och grundare Daniel Ek. Foto: TT.
Spotifys konkurrent Tencent Music kan gå till börsen redan i år – trots tidigare uppgifter om att bolaget valt att skjuta på sin notering till 2019.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Streamingbolaget Tencent Music har flera gånger skjutit upp sin planerade börsnotering. Tidigare i veckan kom uppgifter om att det kinesiska företaget valt att skjuta på sin introduktion på New York-börsen till 2019.

Nu syns dock tecken på att noteringen ändå kan bli av i år. Enligt Bloomberg News källor har Tencent Music preliminära planer på att låta bolaget noteras den 12 december - ett datum som dock kan komma att ändras. 

Bolaget, med det kinesiska teknikkonglomeratet Tencent som majoritetsägare, siktade ursprungligen på en notering i oktober. Denna ställdes dock in med kort varsel på grund av en skakig börs.

December brukar anses vara en mindre bra månad för noteringar i New York - medan börser i många delar av världen håller aktiviteten uppe året ut slår New York ofta av på takten. Det senaste decenniet har bara tre noteringar på över 1 miljard dollar genomförts under december månad i USA.

Läs mer: Spotify-konkurrenten kan skjuta upp börsnotering 

Vid noteringen av Tencent Music, vars verksamhet påminner en del om svenska Spotify, har förhoppningarna på förhand varit att ta in uppemot 2 miljarder dollar eller 18 miljarder kronor i nytt kapital. Vissa investerare bedömer att företaget kan få en värdering på drygt 25 miljarder dollar, eller 210 miljarder kronor, i samband med introduktionen.

Spotify och Tencent har för övrigt ett komplicerat förhållande till varandra. Den svenska musikjätten har en betydande ägarpost på cirka 9 procent i Tencent Music efter ett aktieutbyte förra året. Tencent var i sin tur Spotifys tredje största ägare inför bolagets börsnotering i april.

Under tredje kvartalet visade Spotify för första gången svarta siffror på sista raden, med en nettovinst på 440 miljoner kronor. Det berodde på en finansiell engångseffekt i form av positiva skatteffekter, kopplat till delägarskapet i just Tencent Music.

(Direkt/Di Digital)

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies