Självkörande bilar kategoriseras i fem steg enligt den internationella SAE-skalan.
Fordon på nivå 1 och 2 har stöd som vibrationer i ratten om föraren kör över en mittlinje och kan bistå med att bromsa automatiskt vid risk för kollision.
Nivå 3 och 4 beskrivs som helt självkörande inom begränsade områden eller situationer som köer, men där föraren hela tiden behöver vara uppmärksam.
Teslas autonoma funktion är enligt bolaget själva på nivå 3.
När Apple nu sägs bygga en bil kommer den hoppa över alla tidigare generationer och gå direkt på nivå 5; ett fullständigt autonomt fordon, utan någon mänsklig interaktion vad gäller framförandet. Bilen behöver inte ens ha en ratt.
Något sådant finns inte i stor skala i dag, och få trafikmyndigheter i världen kan sägas vara redo med regelverket.
Om uppgifterna kring Apples plan stämmer gör det med andra ord inte så mycket att startplanen sägs vara satt till 2024.
Läs mer: Nya rekordsnabba självkörande lastbilar – men EQT:s uppstickare kan tvingas ut ur Sverige
Tidigare i veckan framkom uppgifter att det är koreanska Kia som ligger närmast att få bygga Apples kommande bil.
Kias moderbolag Hyundai har tidigare bekräftat att de för samtal med Apple, medan Apple själva inte lämnat någon kommentar om projektet, som tidigare kallades ”Titan”.
Kia har en stor fabrik i den amerikanska delstaten Georgia, vilket enligt uppgifterna i CNBC är där Apples bil ska kunna tillverkas.
Källorna säger vidare att det inte handlar om en modell av Kia med Apple-utrustning, utan en riktig Apple-bil. Primärt ska fordonen kunna användas för sista milen-leveranser och självkörande taxi, uppger personer med insyn.
Viktigast för Apple i samarbetet är att de får fullständig kontroll över både hårdvara och mjukvara.
Kia ska å sin sida se samarbetet som viktigt för sin egen utveckling av framtida autonoma fordon.
Tesla har meddelat att de jobbar på en nivå 5-bil som ska kunna vara redo 2021. Teslachefen Elon Musk menar att sådana fordon, satta i taxinäring, skulle vara det som motiverar det extrema börsvärdet. Varje Tesla skulle då rulla betydligt mer och generera ett högre värde per producerad bil.